Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
– Vi ønsker å vise frem innholdet slik det faktisk er, så det ikke skal være noe tvil for kundene om grovhetsandelen i brødene våre. Derfor trykker vi nå den nye grovhetsmerkingen på alle våre Coop-brød, ved siden av den allerede godt etablerte brødskalaen, sier Dorthe Gill Brudvik, direktør for egne merkevarer i Coop Norge.
Brødskalaen er en frivillig merkeordning for mel- og bakeribransjen, som består av et brødskalasymbol der brødet tildeles alt fra ett til fire kakestykker basert på hvor grovt det er.
– Innføringen av brødskalaen var svært positivt og revolusjonerte bransjen i sin tid. Den var et viktig verktøy for å bevisstgjøre forbrukerne. Samtidig mener vi at den kunne vært enda tydeligere, og det er grunnen til at vi nå lanserer et egenutviklet grovhetsmerke på brødene våre, sier Brudvik.
Lytter til kundene
Brødskalaen er godt kjent og visuell, men utfordringen er at den kan være misvisende. Den vil blant annet tildele ett kakestykke til en loff, og et brød med 52 prosent grovhet får tre kakestykker, noe som gjør at brødene vil fremstå grovere enn de faktisk er.
– Det vi har gjort med vår nye grovhetsmerking er å blåse opp grovhetsgraden i stor skrift, vi mener det er en ærlig og tydelig måte å synliggjøre innholdet i brødene våre, sier Brudvik.
Coop har testet både brødskalaen og den nye grovhetsmerkingen i sitt medlemspanel. Tilbakemeldingene er at den nye merkingen er nøyaktig og enkel å dekode. Ved valget mellom dagens brødskala eller ny grovhetsmerking, er flertallet mest positive til Coops nye designforslag. Den blir foretrukket på tvers av alle alderskategorier.
– Som forbrukereid organisasjon er vi opptatt av å lytte til medlemmene våre. Vårt medlemspanel er en måte medlemmene våre kan være med å påvirke hva vi gjør, og basert på tilbakemeldingene herfra ruller vi nå ut vår nye grovhetsmerking, sier Brudvik.
Endrer design
Innføringen av grovhetsskalaen blir gjort i forbindelse med en større designendring av Coop-brød.
– Det var på høy tid med en oppfriskning av brøddesignet vårt. Vi ønsket oss en større helhet på tvers av segmenter, og vi håper og tror at kundene våre vil sette pris på endringene.
De nye brødposene på Coop-brød er nå ute i butikk. Kundene vil fortsatt finne alle sine favorittbrød, bare i ny drakt.
I tillegg lanserer Coop et nytt barnebrød med navn Småtrollbrød. Brødet er 80 prosent grovt og uten hele korn, noe som betyr at det er et av de groveste barnebrødene på markedet.
Kontakter
Simen Kjønnås ThorsenKommunikasjonsrådgiverCoop Norge SA
Tel:91797995skt@coop.noBilder
Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop Prinsessestang tilbakekalles på grunn av feilmerking29.1.2024 16:57:24 CET | Pressemelding
Coop kaller tilbake Coop Prinsessestang 350g. Produktet er merket med feil etikett. Bakverket inneholder melk og hasselnøtt, men det framkommer ikke. Produktet er nå fjernet fra butikkene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom