CES 2024: MAN og ABB E-mobility kunngjør samarbeid innen forskning og utvikling

• MAN og ABB E-mobility inngår samarbeidsavtale om teknisk samarbeid
  • Megawatt-ladesystemet (MCS) markerer starten på strategisk samarbeid
  • Samarbeidet skal i større grad fokusere på logistikkundenes behov

MAN Truck & Bus, en ledende europeisk produsent av nyttekjøretøy, og ABB E-mobility har signert en eksklusiv samarbeidsavtale, som ble kunngjort på Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Målet med det strategiske partnerskapet er å jobbe enda tettere sammen, spesielt innen forskning og utvikling.

Thomas Nickels, Senior Vice President Engineering hos MAN, ser på dette samarbeidet som unikt innen bransjen: "Samarbeid innen forskning og utvikling er ganske sjeldent i vår bransje. Sammen med ABB E-mobility streber vi etter et tillitsfullt, bindende og transparent partnerskap. Vi starter allerede med utviklingen av produkter og standarder og fokuserer på de spesielle kravene til nyttekjøretøyindustrien."

Betydningen av tverrindustrielt samarbeid for hele sektoren er spesielt tydelig for megawatt-ladesystemet (MCS), fortsatte Nickels: "Med MCS samarbeider vi med aktører fra hele bransjen for å muliggjøre ladekapasiteter i megawattområdet for fremtiden og dermed bærekraftig og økonomisk langdistansefrakt og persontransport. Ved å samarbeide med ABB E-mobility kan vi takle utfordringene med nye teknologien på et tidlig stadium og drive standardisering raskere fremover."

Disse utfordringene inkluderer kommunikasjonsstandarden ISO15118-20 og nye måter å overføre signaler på. Grunnlaget for MCS er Ethernet-kommunikasjon, som for første gang blir brukt innen elektromobilitet. Tidlige programvare- og interoperabilitetstester med kjøretøy og ladestasjoner skal bidra til å etablere pålitelige produkter så raskt som mulig i et voksende marked. Derfor fokuserer samarbeidet som er planlagt å vare i tre år, på kundeopplevelsen helt fra starten av, i tillegg til intern utvikling og videreutvikling av ladestasjoner, kjøretøy og programvare.

"Høy ladeytelse, pålitelig teknologi og kundenes tillit – dette er forutsetningene for suksess med elektromobilitet innen tunggods og langdistanse passasjertransport. Ved å samarbeide med MAN helt fra den tidlige produktfasen, kan vi svare enda bedre på behovene til kundene våre. Innen 2025 ønsker vi å bringe et produkt til markedet som oppfyller kravene til logistikk," sier Floris van de Klashorst, Senior Vice President Products & Hardware Platforms i ABB E-mobility.

"Markedet trenger et økosystem som samhandler og fungerer pålitelig. Derfor ønsker vi i fellesskap å utvikle et konsept for samspillet mellom MCS og CCS som tar for seg problemstillinger som plass, energiforsyning og nettutvidelse. MANs omfattende ekspertise hjelper oss med å utvikle kundeorienterte løsninger – både for bruk i depotet og på banen, sier van de Klashorst og hentyder til fremtidige prosjekter.

Samarbeidet vil ikke kun begrenses til logistikk: «MCS vil også i fremtiden bli brukt i reiselivssektoren, for eksempel for bobiler og turistbusser. Dette vil gi ytterligere utfordringer og en endring i brukeratferd," fortsetter utviklingssjefen.

MAN Truck & Bus er en av Europas ledende kommersielle kjøretøyprodusenter og leverandører av transportløsninger med en årlig omsetning på rundt 11 milliarder euro (2022). Produktporteføljen inkluderer varebiler, lastebiler, busser, diesel- og gassmotorer samt tjenester for person- og godstransport. Det elektriske segmentet er allerede en integrert del av standardutvalget av MAN-busser og MAN-varebiler, og en omfattende portefølje av serieproduserte elektriske lastebiler har vært i salg siden oktober 2023. Sammen med digitalisering og automatisering innen godstransport på vei er overgangen til CO2-fri kjøring en nøkkelpilar i NewMAN-strategien for fremtiden, der selskapet forvandler seg fra en produsent av nyttekjøretøy til en leverandør av intelligente og bærekraftige transportløsninger innen 2030. MAN Truck & Bus er et TRATON GROUP-selskap og sysselsetter rundt 33 000 mennesker over hele verden. www.man.eu

ABB E-mobility er en global leder innen ladeløsninger for elektriske kjøretøy (EV) som muliggjør en mer bærekraftig og ressurseffektiv mobilitetsfremtid. ABB E-mobility er en foretrukken partner for verdens største produsenter av elektriske kjøretøy og landsomfattende ladenettverksoperatører. Selskapet har den bredeste porteføljen av ladeløsninger, fra smarte ladere for hjemmet til høyeffektladere for fremtidens motorveiladestasjoner, løsninger for elektrifisering av kjøretøysflåter og lading for elektriske busser og lastebiler. Med rundt 1500 ansatte globalt har ABB E-mobility solgt mer enn én million ladere for elektriske kjøretøy på tvers av mer enn 85 markeder, inkludert over 50 000 DC hurtigladere. e-mobility.abb.com

Thomas Nickels (venstre), Senior Vice President Engineering hos MAN og Floris van de Klashorst, Senior Vice President Products & Hardware Platforms hos ABB E-mobility, ved signeringen av samarbeidsavtalen på MANs testbane i München.
De kommer godt overens: nye MAN eTruck ved siden av en ABB E-mobility ladestasjon.