Coop tar krafttak mot matsvinn
Coops dagligvarekjeder skal nå selge varer som har passert "best før"-dato til 70 % rabatt.
Onsdag 3. januar overleverte det regjeringsoppnevnte Matsvinnutvalget sine forslag til hvordan Norge kan halvere matsvinnet innen 2030 til klima- og miljøministeren og landbruks- og matministeren. Coop Norge er opptatt av å bidra til å nå målene, og lanserer nå enda et nytt matsvinntiltak rettet mot forbruker i butikk.
– Vi har gjort mye bra på dette området over lang tid, men nå tar vi et ytterligere krafttak mot matsvinn ved å selge varer som har passert "best før"-dato til en sterkt rabattert pris. Over de neste ukene skal vi rulle dette ut i alle våre dagligvarebutikker, sier Siri Krona Johnsen, leder for bærekraft i Coop Norge.
Coops dagligvarekjeder vil fortsette å selge varer med kort holdbarhet som nærmer seg utløpsdato med 40 prosent rabatt gjennom nedprisingskonseptet Matredder'n. I tillegg vil de fra 1. februar selge varer som har passert "best før"-dato med inntil fem dager for kjølevarer og én måned for tørrvarer, med 70 prosent rabatt.
– Grunnen til at vi velger å gjøre dette er fordi at mat merket med "best før" ofte holder seg godt i kvalitet etter det datoen tilsier, så lenge det er oppbevart riktig. Kundene kan stole på at mattrygghet tas på største alvor i alle Coop-butikker, og da er det lagt til rette for at varer merket med "best før" kan spises også etter at denne datoen er passert, sier Johnsen.
Flere varer merket med "best før" som egg, mange meieriprodukter og spekemat kan spises en god stund etter at datoen er passert. Coop har over flere år solgt nedprisede varer med kort holdbarhet, og det har vist seg å være et populært og effektivt tiltak, spesielt det siste året.
– Vi vet at mange kjenner økt inflasjon på lommeboken og derfor er prisbevisstheten høy. Kundene setter pris på billigere mat. For oss som driver dagligvare, så er målet å ha færrest mulig nedprisede datovarer til salgs, fordi det betyr at vi drifter godt. Men når vi først har datovarer til salgs, er det bra for både miljøet og økonomien til både kundene og butikkene at varene faktisk blir solgt og spist. Det er en vinn-vinn-situasjon, sier Johnsen.
Coop har gjennom en årrekke gjennomført en rekke tiltak for å redusere matsvinnet. Noen av tiltakene er ikke synlige, som blant annet automatisk varesupplering, bedre prognoser og bedre emballasje for lenger holdbarhet. I tillegg har Coop synlige tiltak, som nedprisingskonseptet Matredder’n, som bidrar til at stadig flere produkter blir solgt og spist. Dette nye tiltaket svarer også godt på forslaget fra det regjeringsoppnevnte Matsvinniutvalget som blant annet foreslår en plikt til å prise ned varer.
– Vi solgte nedprisede varer til en verdi av over 1 milliard kroner i 2023. I tillegg solgte vi over 450 000 «forundringsposer» i 2023 i samarbeid med Too Good To Go. Coop er også en av de største leverandørene av overskuddsmat til matsentralene i Norge og donerte i fjor nesten 900 tonn mat som kommer vanskeligstilte til gode.
Fakta om holdbarhet
- «Best før»-merking opplyser når produsenten mener at maten er på sitt beste, og ikke at den nødvendigvis er uspiselig eller dårlig etter at «best før»-datoen er passert.
- Mat som er stemplet med «siste forbruksdag» bør ikke spises etter utløpsdato.
- Alle meieriprodukter er merket med «best før» og holder ofte i flere uker etter at datoen er passert.
- Ost holder seg som regel mye lenger enn holdbarhetsdatoen.
-
Egg holder lenge over holdbarhetsdatoen og blir sjelden dårlige før du rekker å spise dem.
Kontakter
Presse(kun pressehenvendelser, ikke sms)
Tel:915 10 727presse@coop.noOm Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom