Extra lanserer massivt priskutt og avvikler pristak
Extra-sjef Håvard Jensen forventer at det nye året vil innebære lavere innkjøpspriser fra lavpriskjedens leverandører, og lover å sende besparelsen videre til kundene. Derfor avvikles dyrtid-grepet Pristak og prisene på over 150 hverdagsvarer kuttes kraftig.
– Extra var den første dagligvarekjeden som kuttet prisene i førjulshandelen og vi er nå den første kjeden med et tilsvarende stort priskutt på hverdagsvarer i det nye året. Dette gjør vi for å gjøre dagligvarehandelen billigst mulig for våre kunder, som gjennom Coops samvirkelag også er våre eiere, sier kjededirektør Håvard Jensen i Extra.
Extra kutter prisene på merkevarer og varer som er unike for lavpriskjedens butikker. I gjennomsnitt er priskuttet på 7,5 prosent for de over 150 varene, som blant annet omfatter pasta, frossen fisk, grønnsaker, syltetøy og bleier.
– Det store priskuttet omfatter hverdagsvarer fra våre egne merker som Änglamark og Xtra, samt fra leverandører som Toro, Nora, Farris, Lano, Santa Maria, Findus, Maarud og mange flere. I tillegg til priskuttene kommer våre ordinære tilbud og kampanjer. Dette vil gjøre januar-handelen billigere for alle våre kunder, sier Jensen.
Priskuttet kommer som følge av blant annet lavere innkjøpskostnader fra lavpriskjedens leverandører. Extra-sjefen gir besparelsen videre til kundene og lover at det vil fortsette dersom kostnadene reduseres ytterligere, noe han forventer. Dette er også bakgrunnen for at pristaket til Extra oppheves etter halvannet år.
– Extra var den første lavpriskjeden i Norge som innførte pristak, der vi lovet ikke å øke prisene på en mengde varer. Dette ga kundene en ekstra trygghet i en periode der usikkerhet var spesielt stor. Våre konkurrenter har fulgt etter oss, og pristak ble etterhvert et symbol på dyrtiden. På vei inn i det nye året er usikkerheten om fremtidige priser ikke den samme, og vi ser at kundene opplever pristak som et mindre relevant og udatert pris-tiltak. Med forventninger om lavere innkjøpskostnader er vi bekymret for at slike tiltak vil villede og skape usikkerhet hos kundene, sier Jensen.
Blant varene som nå kuttes i pris er:
- Coop Maisolje 1 liter: -49 %
- Xtra Spaghetti 1 kg: -38%
- Farris Frus Bringebær og eple/kiwi 1,5 liter: -28%
- Lerum Bringebær uten sukker 330 g: -27%
- Xtra Fusilli 1 kg: -27%
Se hele kuttlisten under eller på Extras hjemmesider.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noDokumenter
Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom