Utslitte av gjeld
Et av Norges største inkassoselskaper, Kredinor, ser økende betalingsproblemer hos sine kunder. For mange fører betalingsproblemene til såkalt «gjeldsfatigue», de blir motløse og likegyldige til regningene som hoper seg opp.
– Responsen fra våre kunder er svært bekymringsfull. De kjenner utfordringene med høyere renter og økte priser på kroppen, og mange av dem har rett og slett gitt opp og sluttet å forholde seg til regningene sine, sier administrerende direktør i Kredinor, Klaus-Anders Nysteen.
Den siste tiden har Kredinor dybdeintervjuet mer enn 200 kunder med gjeldsproblemer.
– Jeg har vært med på flere av intervjuene og det er slående at så mange forteller om det samme; at de har mistet helt oversikten og derfor gir opp, sier Nysteen.
En av de største utfordringene for dem som har gjeldsproblemer, er å skaffe seg en oversikt over hva de faktisk skylder.
– Det å ha flere krav hos ulike inkassoselskaper gjør at det blir et ikke ubetydelig trykk i form av telefoner, brev og meldinger. Med krav hos fire inkassoselskaper kan en kunde få inntil 60 telefoner per måned. Dette unner jeg ingen, sier Nysteen.
Gjøre det enklere for kunden
Nysteen tar nå til orde for et samlet system som gjør det enklere for kunden å få en totaloversikt. Det er nylig etablert et inkassoregister som gjør utveksling av data enklere og raskere, men Kredinor mener det må flere tiltak til.
- Når kunden må forholde seg til ulike inkassoselskaper, er det langt vanskeligere å få totaloversikt. Og det er ikke bare antall inkassoselskaper som er utfordringen. Staten driver inkasso gjennom Statens Innkrevingssentral, og enkelte kommuner har også egen inkasso. Målet må være at kundene skal kunne se omfanget av hele sin gjeldsutfordring og at vi sammen med dem skal kunne lage en plan som adresserer hele utfordringen. Vi må gå fra å løse enkeltsaker til å løse problemet, sier Nysteen.
Kontakter
Jon BergeLeder for marked og kommunikasjonKredinor AS
Tel:+47 905 98 680jon.berge@kredinor.noOm Kredinor
Kredinor AS er Norges største inkassoselskap i antall saker og en ledende aktør innenfor kjøp og forvaltning av gjeldsporteføljer. Selskapet er etablert i Norge, Sverige og Finland med en samlet omsetning på nærmere 1,6 milliarder kroner og 600 ansatte. Kredinor AS eies av Sparebank 1 og Kredinorstiftelsen. Kredinor har sin historie helt tilbake til 1876, og er nylig fusjonert med Modhi-konsernet. Etter fusjonen vil selskapet ha en bred tjenesteportefølje med bransjeledende løsninger innenfor fakturering, betaling og inkasso til energibransjen, bank og finans, handel, offentlig sektor, telecom og parkering. Ved å hjelpe kundene med moderne digitale selvbetjeningsløsninger og god kundeoppfølging, hjelper vi også næringslivet og offentlige virksomheter slik at de får betaling raskere. Det er bra for alle – for kundene, næringslivet og samfunnet. Kredinor.no
Følg pressemeldinger fra Kredinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kredinor
Stadig færre tåler en ekstra regning på 10 000 kroner3.5.2024 07:23:53 CEST | Pressemelding
Nordmenns sparekontoer tappes fortsatt. Hele 32 prosent svarer at de ikke klarer en uforutsett regning på 10 000 kroner, ifølge en Norstat-undersøkelse gjennomført for Kredinor.
Resultat for fjerde kvartal 202314.2.2024 07:15:00 CET | Pressemelding
(Oslo, 14. februar 2024) Kredinor AS publiserte i dag selskapets kvartalsrapport for fjerde kvartal og årsresultatet for 2023. Kvartalet var svakt for Kredinor, hovedsakelig på grunn av høye kostnader. Samtidig forbedret collection performance seg til 102,8 % i Q4, opp fra 90 % i Q3 2023 og 101 % i Q4 2022.
Vi er nær et økonomisk bunnpunkt for husholdningene7.2.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Et nytt økonomisk helse-barometer viser at nordmenns økonomiske hverdag er utfordrende, og at vi fortsatt må stålsette oss for tøffere tider. Kredinor-barometeret, som ble lansert i dag, viser historisk lave nivåer.
Det blir litt verre før det blir bedre31.1.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Norske husholdninger klarer seg relativt bra gjennom de tøffe økonomiske tidene. Det siste året har antallet inkassosaker for privatpersoner økt med 5 %, men er fortsatt godt under nivåene fra før pandemien traff oss. Rapporten Kredinor Innsikt som ble publisert i dag, viser at bedrifter sliter mer enn privatpersoner.
Forverring av nordmenns økonomiske situasjon8.1.2024 07:13:36 CET | Pressemelding
Nordmenns bekymringer for privatøkonomien har økt betydelig gjennom høsten og vinteren. I en fersk Norstat-undersøkelse gjennomført for Kredinor svarer 1 av 5 at privatøkonomien går ut over arbeidshverdagen. Hele 28 prosent svarer at de ikke klarer en uforutsett regning på 10.000 kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom