Resultat for fjerde kvartal 2023

(Oslo, 14. februar 2024) Kredinor AS publiserte i dag selskapets kvartalsrapport for fjerde kvartal og årsresultatet for 2023. Kvartalet var svakt for Kredinor, hovedsakelig på grunn av høye kostnader. Samtidig forbedret collection performance seg til 102,8 % i Q4, opp fra 90 % i Q3 2023 og 101 % i Q4 2022.

Rolf Eek-Johansen, CEO i Kredinor
Rolf Eek-Johansen, CEO i Kredinor Kredinor

Forbedringen i collection performance i Q4 skyldes hovedsakelig nedskrivningen på MNOK 180 i forrige kvartal.

- Til tross for dette er jeg tilfreds med å se at en av våre viktigste indikatorer for gode innkrevingsresultater forbedres. Dette er noe vi skal fortsette å forbedre, sier Kredinors administrerende direktør Rolf Eek-Johansen.

Han fortsetter: - Det er likevel viktig å understreke at vi ikke er fornøyde med vår prestasjon i Q4 og for hele året. Vår EBT på -127 millioner kroner i Q4 må forbedres.

En viktig milepæl fra Q4 er at konstruktiv dialog med banksyndikatet og eierne resulterte i endringer i lånevilkårene, forlengelse av RCF til november 2025 og et nytt underordnet PIK-lån på 675 millioner kroner.

- Det er betryggende å vite at våre eiere støtter oss gjennom utfordrende tider. Arbeidet vi gjorde i Q4 la grunnlaget for Kredinors vei fremover, sier Eek-Johansen.

Finansielle hovedepunkter for Q4 og FY 2023:

• Cash revenue i Q4 på MNOK 577 (MNOK 572 i Q3 2023) og MNOK 2299 for FY 2023 (MNOK 2017 i 2022).
  • EBT var MNOK -127 i Q4 (-206) og MNOK -501 for FY 2023 (-70).
  • Cash EBITDA var MNOK 236 i Q4 (240) og MNOK 1158 for FY 2023 (995).

Operasjonelle inntekter vokste fra MNOK 358 i Q4 2022 til MNOK 363 i Q4 2023. For hele året 2023 var de operasjonelle inntektene MNOK 1453 (1349).

(Merk at referanser til FY 2022-tall henviser til proforma-tall for sammenligningsgrunnlag. Disse er ikke revidert.)

Utfordrende

Kredinors administrerende direktør Rolf Eek-Johansen sier det er godt å se at inntektene stiger til tross for utfordrende tider.

- Den siste tiden har vært krevende med høye renter og inflasjon, som spesielt påvirker oss på kostnadssiden. Utsiktene til lavere renter er positive for bransjen som helhet, men samtidig intensiveres konkurransen. Det er de virkelig gode aktørene som vil prestere best. Derfor skal Kredinor være best på operasjonell effektivitet i bransjen og holde fokus på kjernevirksomheten fremover.

Presentasjoner

Fullstendig rapport for fjerde kvartal 2023 er vedlagt denne utsendelsen.

Kredinor holder en resultatpresentasjon via Teams kl. 0930 CET 14. februar 2024. Et opptak av presentasjonen vil være tilgjengelig på Kredinors nettside kort tid etter arrangementet.

Du kan melde deg på presentasjonen her:

Kredinor er Norges ledende selskap innen Credit Management Services (CMS) og porteføljeinvesteringer (PI), med ambisjoner om å bli det ledende CMS-selskapet i Norden. Vår vekstambisjon er bygget på en bærekraftig strategi. Vi skal sikre sunne økonomiske forhold i næringslivet, sørge for at våre kunder får betalt, og alltid ha kundens beste interesse i tankene i alt vi gjør. En viktig oppgave er å sørge for enkle og gode løsninger samt god kundeservice for de som er i en utfordrende økonomisk situasjon eller bare har glemt å betale. Vi erkjenner at det å havne i gjeld og oppleve økonomiske vanskeligheter kan skje med hvem som helst, og at det kan medføre alvorlige konsekvenser. Derfor er vår visjon «We help you make it».

Vi har en lang historie som går tilbake til 1905. Fellesnevneren gjennom alle disse årene har vært kundenes behov og kundedrevet utvikling. Vi eies like deler av SpareBank1 Gruppen og Kredinor-stiftelsen. Kredinor har virksomhet i Norge, Sverige, Finland og Danmark.