Stadig færre tåler en ekstra regning på 10 000 kroner
Nordmenns sparekontoer tappes fortsatt. Hele 32 prosent svarer at de ikke klarer en uforutsett regning på 10 000 kroner, ifølge en Norstat-undersøkelse gjennomført for Kredinor.
– Det er ingen tvil om at høyere renter og urolige økonomiske tider påvirker nordmenn. Likevel skal mange nordmenn ha ros for å planlegge godt med bufferkonto, og for å ha prioritert nedbetaling av gjeld de siste årene. Samtidig viser vår undersøkelse at flere kan få en tøff sommer og høst, ettersom én av tre i undersøkelsen ikke klarer en uforutsett regning som dette. Det er en bekymringsfull utvikling, sier Jon Berge, kommunikasjonsdirektør i Kredinor.
Nordmenns bekymringer for privatøkonomien har økt betydelig gjennom høsten og vinteren. I juli i fjor svarte 24 prosent at de ikke ville klare en uforutsett utgift på 10 000 kroner, mens denne andelen nå har økt til 32 prosent.
– Vi er urolige for at stadig flere oppgir at de ikke kan klarer å betjene en uforutsett utgift på 10 000 kroner. Dette tilsvarer å kjøpe en oppvaskmaskin, eller en mindre reparasjon på bilverkstedet. Spesielt bekymringsfullt er det at unge er mest sårbare, der hele 45 prosent svarer at de vil få problemer, sier Berge.
Sammenlignet med forrige undersøkelse, er det nå mindre regionale forskjeller for de som ikke klarer å betale en uforutsett utgift på 10 000 kr, som det går frem av vedlagte bilde.
Økende problemer med løpende utgifter
Nordmenns manglende evne til å håndtere de løpende utgiftene er et annet funn fra undersøkelsen som uroer Kredinor. Det er en klar negativ trend i svarene på om folk har hatt vansker med å klare de løpende utgiftene de siste 6 månedene.
Andelen som svarer at de har problemer av og til eller ofte, har økt fra 22 prosent i juli i fjor, til hele 30 prosent i april.
- Samtidig med dette har det kommet ny statistikk som viser at stadig flere handler går gjennom kredittkjøp. Den rentebærende gjelden er likevel stabil, noe som peker mot at folk bruker kredittkortene sine til å utsette betalinger, men likevel klarer å betale på forfall. Det blir spennende å følge denne utviklingen fremover, sier Berge.
Ta kontakt
Kredinor oppfordrer kunder med betalingsproblemer til å ta kontakt med dem så raskt som mulig.
– Hvis du opplever utfordringer med å betale regningene, anbefaler vi at du tar kontakt med oss for å se på ulike løsninger og etablere en gjennomførbar betalingsordning, sier Berge.
Mandag 6. mai kommer det ny inkassostatistikk fra Kredinor, samt et oppdatert Kredinor-barometer. Det er en ny prognose for hvordan folks økonomi vil utvikle seg fremover.
Funn fra Norstats undersøkelse gjennomført for Kredinor:
Er din økonomi slik at du ville klare en uforutsett regning på 10 000 kr? |
|||
|
August 23 |
Nov. 23 |
April 24 |
BASE |
1051 |
1050 |
1050 |
Ja |
77% |
72% |
69% |
Nei |
24% |
28% |
32% |
TOTAL |
100% |
100% |
100% |
Har det i løpet av de siste 6 månedene hendt at du har vansker med å klare de løpende utgiftene? |
|||
|
August 23 |
Nov. 23 |
April 24 |
Aldri |
62% |
56% |
53% |
Sjelden |
17% |
18% |
17% |
Av og til |
17% |
20% |
22% |
Ofte |
5% |
7% |
8% |
TOTAL |
100% |
100% |
100% |
Kontakter
Jon BergeKommunikasjonsdirektørKredinor AS
Tel:+47 905 98 680jon.berge@kredinor.noBilder
Om Kredinor
Kredinor er Norges ledende inkassoselskap. Vi tilbyr effektive og tilrettelagte løsninger for våre oppdragsgivere, slik at de får betalt for sine krav. Samtidig sikrer vi at det skjer på en omtenksom og smidig måte for kunder i en utfordrende økonomisk situasjon, eller som bare har glemt å betale i tide.
Kredinor er et fullservice inkassoselskap som tilbyr tjenester innen to hovedkategorier: Credit Management Services (CMS) og Portfolio Investments (PI). Vi har i dag kontorer i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Vår ambisjon er å bli et ledende inkassoselskap i Norden.
Følg pressemeldinger fra Kredinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kredinor
Kredinor AS: Resultat for første kvartal 202416.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
(Oslo, 16. mai 2024) Kredinor AS publiserte i dag sin kvartalsrapport for første kvartal 2024. Forbedret collection performance, gode CMS-resultater og kostnadskontroll er nøkkelpunkter for kvartalet.
Nye inkassotall: Strammere tider for bedrifter og private7.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nye inkassotall fra Kredinor viser at både bedrifter og privatpersoner sliter i møtet med høye renter og inflasjon. Samtidig går det frem av Kredinor-barometeret at det går en stund til før vi er over kneika.
Resultat for fjerde kvartal 202314.2.2024 07:15:00 CET | Pressemelding
(Oslo, 14. februar 2024) Kredinor AS publiserte i dag selskapets kvartalsrapport for fjerde kvartal og årsresultatet for 2023. Kvartalet var svakt for Kredinor, hovedsakelig på grunn av høye kostnader. Samtidig forbedret collection performance seg til 102,8 % i Q4, opp fra 90 % i Q3 2023 og 101 % i Q4 2022.
Vi er nær et økonomisk bunnpunkt for husholdningene7.2.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Et nytt økonomisk helse-barometer viser at nordmenns økonomiske hverdag er utfordrende, og at vi fortsatt må stålsette oss for tøffere tider. Kredinor-barometeret, som ble lansert i dag, viser historisk lave nivåer.
Det blir litt verre før det blir bedre31.1.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Norske husholdninger klarer seg relativt bra gjennom de tøffe økonomiske tidene. Det siste året har antallet inkassosaker for privatpersoner økt med 5 %, men er fortsatt godt under nivåene fra før pandemien traff oss. Rapporten Kredinor Innsikt som ble publisert i dag, viser at bedrifter sliter mer enn privatpersoner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom