Stadig færre tåler en ekstra regning på 10 000 kroner

Nordmenns sparekontoer tappes fortsatt. Hele 32 prosent svarer at de ikke klarer en uforutsett regning på 10 000 kroner, ifølge en Norstat-undersøkelse gjennomført for Kredinor.

Jon Berge, kommunikasjonsdirektør i Kredinor
Jon Berge, kommunikasjonsdirektør i Kredinor Kredinor

– Det er ingen tvil om at høyere renter og urolige økonomiske tider påvirker nordmenn. Likevel skal mange nordmenn ha ros for å planlegge godt med bufferkonto, og for å ha prioritert nedbetaling av gjeld de siste årene. Samtidig viser vår undersøkelse at flere kan få en tøff sommer og høst, ettersom én av tre i undersøkelsen ikke klarer en uforutsett regning som dette. Det er en bekymringsfull utvikling, sier Jon Berge, kommunikasjonsdirektør i Kredinor.

Nordmenns bekymringer for privatøkonomien har økt betydelig gjennom høsten og vinteren. I juli i fjor svarte 24 prosent at de ikke ville klare en uforutsett utgift på 10 000 kroner, mens denne andelen nå har økt til 32 prosent.

– Vi er urolige for at stadig flere oppgir at de ikke kan klarer å betjene en uforutsett utgift på 10 000 kroner. Dette tilsvarer å kjøpe en oppvaskmaskin, eller en mindre reparasjon på bilverkstedet. Spesielt bekymringsfullt er det at unge er mest sårbare, der hele 45 prosent svarer at de vil få problemer, sier Berge.

Sammenlignet med forrige undersøkelse, er det nå mindre regionale forskjeller for de som ikke klarer å betale en uforutsett utgift på 10 000 kr, som det går frem av vedlagte bilde.

Økende problemer med løpende utgifter
Nordmenns manglende evne til å håndtere de løpende utgiftene er et annet funn fra undersøkelsen som uroer Kredinor. Det er en klar negativ trend i svarene på om folk har hatt vansker med å klare de løpende utgiftene de siste 6 månedene.

Andelen som svarer at de har problemer av og til eller ofte, har økt fra 22 prosent i juli i fjor, til hele 30 prosent i april.

- Samtidig med dette har det kommet ny statistikk som viser at stadig flere handler går gjennom kredittkjøp. Den rentebærende gjelden er likevel stabil, noe som peker mot at folk bruker kredittkortene sine til å utsette betalinger, men likevel klarer å betale på forfall. Det blir spennende å følge denne utviklingen fremover, sier Berge.

Ta kontakt

Kredinor oppfordrer kunder med betalingsproblemer til å ta kontakt med dem så raskt som mulig.

– Hvis du opplever utfordringer med å betale regningene, anbefaler vi at du tar kontakt med oss for å se på ulike løsninger og etablere en gjennomførbar betalingsordning, sier Berge.

Mandag 6. mai kommer det ny inkassostatistikk fra Kredinor, samt et oppdatert Kredinor-barometer. Det er en ny prognose for hvordan folks økonomi vil utvikle seg fremover.

Funn fra Norstats undersøkelse gjennomført for Kredinor:

Er din økonomi slik at du ville klare en uforutsett regning på 10 000 kr?

August 23

Nov. 23

April 24

BASE

77%

72%

69%

Nei

24%

28%

32%

TOTAL

100%

Har det i løpet av de siste 6 månedene hendt at du har vansker med å klare de løpende utgiftene?

August 23

Nov. 23

April 24

Aldri

62%

56%

53%

Sjelden

18%

Av og til

20%

22%

Ofte

5%

7%

8%

TOTAL

100%

Kredinor er Norges ledende inkassoselskap. Vi tilbyr effektive og tilrettelagte løsninger for våre oppdragsgivere, slik at de får betalt for sine krav. Samtidig sikrer vi at det skjer på en omtenksom og smidig måte for kunder i en utfordrende økonomisk situasjon, eller som bare har glemt å betale i tide.

Kredinor er et fullservice inkassoselskap som tilbyr tjenester innen to hovedkategorier: Credit Management Services (CMS) og Portfolio Investments (PI). Vi har i dag kontorer i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Vår ambisjon er å bli et ledende inkassoselskap i Norden.