Altibox-partnerskapet har Norges mest fornøyde bredbåndskunder

Altibox er igjen på toppen av EPSIs kåring av kundetilfredshet blant norske bredbåndskunder.

Kvinne og mann sitter ved frokostbordet med datamaskin oppe. De er glade begge to.
Altibox-partnerskapet har Norges mest fornøyde bredbåndskunder. Line Owren © Altibox

Altibox har høyest kundetilfredshet blant norske bredbåndsleverandører i privatmarkedet.

Mandag 23. oktober la det uavhengige analysebyrået EPSI Rating Norge frem resultatene fra sin undersøkelse av kundetilfredsheten i bredbånds- og tv-bransjen. Altibox-partnerskapet har kommet øverst på pallen i 12 av de siste 13 årene.

Kundetilfredshet bredbånd privatmarkedet

1 Altibox 66,5
2 Øvrige 66,1
3 Telenor 65,9
- Bransjesnitt 64,4
4 GlobalConnect 62,3
5 Telia 59,1
6 NextGenTel 58,6

- Vi er glade og takknemlige for tilbakemeldingene. Samtidig ser vi at kundene forventer stadig mer av oss og vi vil gå gjennom undersøkelsen for å se hva vi kan gjøre for å gjøre kundene enda mer fornøyde, sier administrerende direktør Tor Morten Osmundsen i Altibox.

Også i bedriftsmarkedet får Altibox god score og en oppgang sammenlignet med i fjor.

Kundetilfredshet bredbånd bedriftsmarkedet

1 NTE 76,8
2 Altibox 70,8
3 Øvrige 70,5
- Bransjesnitt 68,2
4 Telenor 67,9
5 GlobalConnect 64,0
6 Eidsiva 63,8

EPSI har også målt kundetilfredsheten blant tv-distributørene. Ingen aktører har like stor fremgang som Altibox, som fikk en uvant lav score i 2022 etter en lang periode uten distribusjonsavtale med TV 2.

Kundetilfredshet tv-distribusjon

1 Strim 69,3
2 Altibox 68,2
3 RiksTV 65,5
- Bransjesnitt 64,2
4 Telenor 63,1
5 Allente 62,6
6 Telia 59,9

Mange av de lokale Altibox-leverandørene er kraftselskaper. Deres lokalkunnskap og lokale tilstedeværelse har vært helt avgjørende for oss. De har flere tiårs erfaring med å bygge bunnsolid infrastruktur, og vet hvordan de skal ta vare på kundene – år etter år. Altibox er bransjevinner i Norsk Kundebarometer innenfor både TV- og bredbåndsleverandører.

Gjennom forretningsområdet Altibox Carrier leveres internasjonale kommunikasjonstjenester til datasentervirksomheter og operatørmarkedet. Altibox Carrier har etablert en helhetlig europeisk nettverksstruktur som knytter Norge sammen med de sentrale datatrafikknytepunktene på kontinentet. Virksomheten innebærer investeringer i undersjøiske fiberkabler til utlandet; mellom Larvik og Hirtshals og mellom Stavanger og Newcastle.