Shabana-dokumentar ute hos Altibox

Den ferske dokumentarserien «Shabanas kamp» som omhandler Shabana Rehmans liv, er i dag publisert på Altibox’ egen strømmetjeneste Altibox X.

Portrettbilde av Shabana Rehman.
Dokumentarfilmserien "Shabanas kamp" er tilgjengelig på strømmetjenesten Altibox X som er inkludert i pakken til alle med tv fra Altibox. (Foto: Vegar Aase)

Shabana Rehman var en av Norges mest kjente og innflytelsesrike personer. Hun satte sosial kontroll og kvinnefrigjøring på agendaen gjennom en sylskarp penn og svart humor, som standupkomiker og kunstner. «Shabanas kamp» er en personlig dokumentarserie hvor vi kommer tett på Shabana og hennes kamper i livet.

Regissør Vegar Aase har kjent Shabana Rehman siden 2017 gjennom hennes brennende engasjement blant annet i organisasjonen Født Fri og Stovnerrevyen. I januar 2022 fikk Rehman diagnosen bukspyttkjertelkreft med full spredning. Filmskaperne og Rehman ble da enige om å følge henne tett i denne krevende perioden, frem til hun døde bare 46 år gammel i desember samme år.

- Jeg håper at "Shabanas kamp" kan være med å bidra og inspirere til at Shabanas ånd lever videre, og hennes kamper fortsetter å utkjempes, sier regissør Vegar Aase.

Hele dokumentarserien om Shabana Rehman er allerede på plass i Altibox’ egen strømmetjeneste, Altibox X, som er kostnadsfritt tilgjengelig for alle med tv fra Altibox.

- Vi er svært glade for å kunne løfte fram Shabana Rehmans stemme. «Shabanas kamp» er en av mange kvalitetsserier som vi nå fyller vår strømmetjeneste med, sier produktsjef for underholdning i Altibox, Nan Karin Ulsnes.

Altibox X er en inkludert strømmetjeneste for alle som har et tv-abonnement fra Altibox. Her får du eksklusivt innhold som du kun finner hos oss, i tillegg til herlige norske og nordiske serier, filmer og dokumentarer.