Altibox øker støtten til bredde-e-sport

Avtalen med E-sport Alliansen forlenges og forsterkes slik at enda flere kan søke om støtte fra Altibox-fondet.

Altibox forlenger og forsterker samarbeidet med E-sport Alliansen som arbeider for aktivitetsglede til alle barn og unge. (Illustrasjonsbilde: Getty Images)

- Med dette samarbeidet blir Altibox med på å videreutvikle norsk bredde-e-sport og gir enda flere barn og unge mulighet til å delta på engasjerende gaming-eventer i trygge omgivelser, sier prosjektleder André Baumann i E-sport Alliansen.

- Vi ønsker at flest mulig barn og unge skal få anledning til å game i trygge omgivelser. Dette gjøres ofte gjennom organiserte tilbud, og derfor setter vi nå av enda mer midler i vårt «Altibox-fond» hvor klubber kan søke om midler, sier markeds- og merkevaredirektør Jannicken Lampe i Altibox.

Fondet er opprettet gjennom Altibox’ samarbeid med E-sport Alliansen, og tilbudet er tilgjengelig for klubber som tilbyr et breddetilbud innenfor e-sport.

Gjennom samarbeidet med E-sport Alliansen støttet Altibox i fjor to egne gaming-eventer for jenter. Som en del av det utvidede samarbeidet vil Altibox gi støtte til flere arrangementer med særskilt fokus på inkludering og mangfold i e-sportmiljøet.

Om E-sport Alliansen:
E-sport Alliansen (Bredde-e-sport Alliansen) er en samling e-sportklubber som jobber for aktivitetsglede til alle barn og unge. E-sport Alliansens hovedformål er å legge til rette for bredde-e-sportserier, bredde-e-sportcuper og erfaringsutveksling. Medlemsklubbene er alt fra idrettsklubber til private klubber. Fellesnevneren er at initiativene er registrert i frivillighetsregisteret og har fokus på breddeaktivitet.

Om Altibox sitt samarbeid med E-sport Alliansen:
Altibox gir støtte til eventer som har særskilt fokus på å øke inkludering og mangfold i e-sportmiljøet, herunder egne jenteeventer eller eventer for personer med funksjonsnedsettelser, skolevegring etc. Det ble i 2023 gjennomført to gamingeventer for jenter på henholdsvis Østlandet (vår) og Vestlandet (høst) med formål om å øke inkluderingen av jenter i gaming. Nå økes støtten for å inkludere flere målgrupper.

Alle klubber som retter seg mot bredde-e-sport kan søke støtte gjennom Altibox-fondet: Slik kan klubbene øke e-sport-tilbudet lokalt til aktiviteter som cuper, turneringer, åpne dager, utstyr eller kurs/kompetanseheving.

Markeds og merkevaredirektør Jannicken Lampe. (Foto: Lyse)

Mange av de lokale Altibox-leverandørene er kraftselskaper. Deres lokalkunnskap og lokale tilstedeværelse har vært helt avgjørende for oss. De har flere tiårs erfaring med å bygge bunnsolid infrastruktur, og vet hvordan de skal ta vare på kundene – år etter år. Altibox er bransjevinner i Norsk Kundebarometer innenfor både TV- og bredbåndsleverandører.

Gjennom forretningsområdet Altibox Carrier leveres internasjonale kommunikasjonstjenester til datasentervirksomheter og operatørmarkedet. Altibox Carrier har etablert en helhetlig europeisk nettverksstruktur som knytter Norge sammen med de sentrale datatrafikknytepunktene på kontinentet. Virksomheten innebærer investeringer i undersjøiske fiberkabler til utlandet; mellom Larvik og Hirtshals og mellom Stavanger og Newcastle.

Altibox er en del av selskapet Lyse Tele AS; en sammenslåing av Altibox, ice og fiberselskaper. Lyse Tele er markedsledende på fiberbredbånd, bygger Norges tredje mobilnett og forvalter de nasjonale merkevarene Altibox, ice og NiceMobil.