Kredinor AS: Resultat for andre kvartal 2023

Kredinor AS publiserte i dag resultatet for perioden som endte 30. juni 2023. Kvartalet og halvåret viste forbedring på flere viktige områder sammenlignet med forrige periode.

Klaus-Anders Nysteen, administrerende direktør i Kredinor
Klaus-Anders Nysteen, administrerende direktør i Kredinor Kredinor

Økt volum til inkasso og høyere inntekter fra porteføljeinvesteringer førte til bedre resultater for Kredinor i andre kvartal og første halvår 2023. Inntektene økte til 1161 MNOK i H1 (962 MNOK i H1 2022) og den justerte EBIT-marginen var stabil på 25 % i H1 (27 % i H1 2022).

- I tillegg er jeg veldig glad for å kunne rapportere god fremgang på våre strategiske initiativer, som rådgivningsproduktet "Kan by Kredinor", AML-sjekk for gjeldsinndrivelse, samt synergiprogrammet vårt etter fusjonen, sier Klaus-Anders Nysteen, administrerende direktør i Kredinor.

Finansielle høydepunkter fra Q2:

- Inntekter på 628 MNOK (494 MNOK i Q2 2022)
- EBITDA på 353 MNOK (282 MNOK)
- Justert EBIT på 85 MNOK (99 MNOK)
- Resultat før skatt på -54 MNOK (52 MNOK)

For første halvår 2023:

- Kontantinntekter på 1161 MNOK (962 MNOK i første halvår 2022)
- Kontant EBITDA på 649 MNOK (508 MNOK)
- Justert EBIT på 178 MNOK (114 MNOK)
- Resultat før skatt på -99 MNOK (118 MNOK)

Merk at referanser til 2022 tall henviser til proforma-tall som ikke er revidert.

- Vi er fornøyde med at innkrevingen i andre kvartal bedret seg sammenlignet med første kvartal. Men vi er ikke tilfredse med totalbildet, sier Nysteen.

Tøft klima

- Våre kunder står overfor en tøffere hverdag, med økte renter og høy inflasjon. En av våre viktigste prioriteringer for andre halvår er å støtte kundene og hjelpe dem til å betale så raskt som mulig, og til en så lav kostnad som mulig, sier Klaus-Anders Nysteen, administrerende direktør i Kredinor.

Presentasjoner

Rapporten for andre kvartal 2023 er vedlagt her.

Presentasjonen av kvartalsresultatene vil bli holdt via webcast kl. 13:00 CET den 30. august 2023. Opptak av nettsendingen vil være tilgjengelig på Kredinors nettside kort tid etter arrangementet.

Du kan registrere deg for presentasjonen her:

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Jon Berge, leder for marked og kommunikasjon. Telefon: +47 905 98 680.

Klaus-Anders Nysteen, administrerende direktør i Kredinor

Kredinor er Norges ledende selskap innen Credit Management Services (CMS) og Portfolio Investments (PI), med ambisjoner om å bli et ledende CMS-selskap i Norden. Vår klare vekstambisjon bygger på en bærekraftig strategi der vi alltid setter kundenes beste først. Vår viktigste oppgave er å sikre enkle og gode løsninger samt god kundebehandling for de som er i en utfordrende økonomisk situasjon eller bare har glemt å betale. Vi erkjenner at det å sette seg i gjeld og ha økonomiske vanskeligheter kan skje med alle og kan ha alvorlige konsekvenser. Derfor er vår visjon «We help you make it». Vi endrer oss selv og bransjen ved å introdusere nye produkter og tjenester basert på å løse problemet for kunden, ikke bare enkeltsaker.

Vi har en lang historie tilbake til 1876. Fellesnevneren har gjennom alle disse årene vært kundebehov og kundedrevet utvikling. Etter fusjonen med Modhi i 2022 eies vi i like deler av Kredinorstiftelsen og SpareBank 1 Gruppen.