Lederendring i Møller Bil

Sverre Helno går av som administrerende direktør i Møller Bil. Møller Mobility Groups konsernsjef Petter Hellman overtar midlertidig ansvaret, mens prosessen med å finne en ny administrerende direktør pågår.

Sverre Helno har ledet Norges største bilforhandlerkjede i nærmere fire år, etter at han tiltrådte stillingen 1. november 2019. Nå trer han til side.

- Møller Bil har under Sverres ledelse levert svært solide resultater, til tross for utfordringer knyttet til både korona-pandemien og krigen i Ukraina. Møller Bil har evnet å ta ut potensialet i markedet og forsterket kjededriften, blant annet gjennom etableringen av Møller Bil Skade, sier Petter Hellman, konsernsjef i Møller Mobility Group.

Tid for endring
Bilbransjen skal gjennom store endringer i tiden fremover, noe som også påvirker Møller Bil.

- Den store omstillingen i bilbransjen er allerede i gang, og vi merker at vi er inne i mer krevende tider. Det er derfor viktig at Møller Bils leder har et lengre tidsperspektiv enn det Sverre har gitt uttrykk for at han har. Vi har blitt enige om at timingen er riktig for at Sverre nå trer til side. Jeg ønsker å takke Sverre for den betydelige innsatsen han har lagt ned, og resultatene han har skapt, sier Hellman.

- Stolt over det vi har oppnådd sammen
Sverre Helno ser tilbake på fire fine år, samtidig som han ser frem til å bruke tiden sin litt annerledes:

- De fire siste årene har vært en berg-og-dalbane, og jeg er veldig fornøyd med at vi har levert så sterke resultater, og ikke minst at Møller Bil er et godt sted å jobbe. Samtidig er endringsreisen som både Møller Bil og hele bilbransjen skal gjennom nå et godt tidspunkt for å stoppe opp og tenke på veien videre, sier Sverre Helno.

- Tidene som kommer krever et lengre tidsperspektiv enn jeg nå har, og da mener jeg dette er den beste løsningen både for meg og for Møller Bil. Jeg skal nå prioritere tiden min litt annerledes, og blant annet fortsette å ivareta mine styreverv, legger Helno til.

Møller Mobility Groups konsernsjef Petter Hellman vil fungere som administrerende direktør for Møller Bil frem til Sverre Helnos etterfølger er på plass.

Sverre Helno, avtroppende administrerende direktør, Møller Bil
Petter Hellman, konsernsjef, Møller Mobility Group

Møller Mobility Group er et av de ledende bilkonsernene i Norden og Baltikum. Gjennom Norges største bilimportør Harald A. Møller AS skjer importen av Volkswagen personbiler, Volkswagen Nyttekjøretøy, Audi, Škoda, SEAT og CUPRA. Møller Mobility Group eier også Møller Bil, som er Norges største bilforhandlerkjede, samt Volkswagen Møller Bilfinans sammen med Volkswagen AG.

0609 Oslo