Stor inkassoøkning: Kredinor lanserer rådgivningstjeneste for privatøkonomi
Nordmenns økonomiske problemer fortsetter å vokse. Det merker inkassoselskapet Kredinor i økt mengde oppdrag. Nå lanserer de en økonomisk rådgivningstjeneste for ansatte i norske bedrifter, og oppfordrer arbeidsgivere til å ta ansattes økonomiske helse på alvor.
– Vi skal hjelpe til med at folk kan gjøre opp for seg så rimelig og raskt som mulig. Det høres kanskje ut som en selvfølge, men det er dessverre ikke slik inkassobransjen har operert frem til nå. Det bør ikke lenger gå bedre for oss, jo verre det går for kundene, sier Klaus-Anders Nysteen, administrerende direktør i Kredinor.
Kredinor er et av Norges største inkassoselskaper, og tar nå inkassobransjen et skritt videre med lansering av Kan, som er en økonomisk rådgivningstjeneste. Her får man en fullstendig oversikt over all utestående gjeld og hjelp til å komme seg ut av økonomiske problemer.
– Vi ser at nordmenns økonomiske problemer fortsetter å vokse, og er bekymret for situasjonen fremover. Antall inkassosaker har økt med 12 prosent i første halvdel av året sammenliknet med samme periode i fjor. Våre tall viser også at mellom fem og ti prosent av norske arbeidstakere er på tvungent lønnstrekk, som vil si at gjeld trekkes direkte fra lønnen før den utbetales. Dette er ikke bare et problem for den enkelte, men det er både et samfunnsproblem og en utfordring for arbeidsgivere, sier Nysteen.
En fersk undersøkelse fra SIFO viser at åtte av ti av de som er mest bekymret for økonomien mener det går ut over den fysiske helsen og nesten ni av ti mener den påvirker dem psykisk.
– Den økonomiske helsen til de ansatte påvirker også helsen til bedriften. Hvis du har problemer med å betale gjelden din, kan det føre til stress og lite søvn, som i andre rekke kan føre til lavere presentasjonsevne på jobb. Dette er noe arbeidsgivere bør være opptatt av, sier Solveig Bratli Skjerven, daglig leder for Kan. Sammen med Nysteen lanserer hun tjenesten under Arendalsuka.
At arbeidstakere sliter, har direkte påvirkning for arbeidsgivere. Ansatte som opplever økonomisk stress, er 20 prosent mindre effektive på jobb. I tillegg har ansatte med økonomiske vansker 75 prosent mer korttidsfravær. Rådgivningstjenesten Kan tilbys derfor som ansattgode gjennom arbeidsgivere.
Bratli Skjerven mener det er på tide at økonomisk helse får samme oppmerksomhet som psykisk og fysisk helse.
– Mange blir sittende med de økonomiske problemene sine for seg selv fordi de skammer seg over å ikke ha kontroll over egen økonomi. Men det er krevende når du alene skal håndtere ulike aktører som bombarderer og forfølger deg i ulike kanaler. Vi skal være en hånd å holde i, og sammen kan vi ordne opp i dette, sier Bratli Skjerven.
Om Kan
Kan er en økonomisk rådgivningstjeneste som arbeidsgiver kan tilby som et ansattgode. Her får man totaloversikt over økonomien, personlig rådgivning av erfarne eksperter og konkrete tiltak tilpasset egen situasjon, for eksempel optimere nedbetaling av gjeld, refinansiere lån og konsolidere gjeld.
Kontakter
Jon BergeLeder for marked og kommunikasjonKredinor AS
Tel:+47 905 98 680jon.berge@kredinor.noBilder
Om Kredinor
Kredinor AS er Norges største inkassoselskap i antall saker og en ledende aktør innenfor kjøp og forvaltning av gjeldsporteføljer. Selskapet er etablert i Norge, Sverige og Finland med en samlet omsetning på nærmere 1,6 milliarder kroner og 600 ansatte. Kredinor AS eies av Sparebank 1 og Kredinorstiftelsen. Kredinor har sin historie helt tilbake til 1876. Ved å hjelpe kundene med moderne digitale selvbetjeningsløsninger og god kundeoppfølging, hjelper vi også næringslivet og offentlige virksomheter slik at de får betaling raskere. Det er bra for alle – for kundene, næringslivet og samfunnet. Kredinor.no
Følg pressemeldinger fra Kredinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kredinor
Stadig færre tåler en ekstra regning på 10 000 kroner3.5.2024 07:23:53 CEST | Pressemelding
Nordmenns sparekontoer tappes fortsatt. Hele 32 prosent svarer at de ikke klarer en uforutsett regning på 10 000 kroner, ifølge en Norstat-undersøkelse gjennomført for Kredinor.
Resultat for fjerde kvartal 202314.2.2024 07:15:00 CET | Pressemelding
(Oslo, 14. februar 2024) Kredinor AS publiserte i dag selskapets kvartalsrapport for fjerde kvartal og årsresultatet for 2023. Kvartalet var svakt for Kredinor, hovedsakelig på grunn av høye kostnader. Samtidig forbedret collection performance seg til 102,8 % i Q4, opp fra 90 % i Q3 2023 og 101 % i Q4 2022.
Vi er nær et økonomisk bunnpunkt for husholdningene7.2.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Et nytt økonomisk helse-barometer viser at nordmenns økonomiske hverdag er utfordrende, og at vi fortsatt må stålsette oss for tøffere tider. Kredinor-barometeret, som ble lansert i dag, viser historisk lave nivåer.
Det blir litt verre før det blir bedre31.1.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Norske husholdninger klarer seg relativt bra gjennom de tøffe økonomiske tidene. Det siste året har antallet inkassosaker for privatpersoner økt med 5 %, men er fortsatt godt under nivåene fra før pandemien traff oss. Rapporten Kredinor Innsikt som ble publisert i dag, viser at bedrifter sliter mer enn privatpersoner.
Forverring av nordmenns økonomiske situasjon8.1.2024 07:13:36 CET | Pressemelding
Nordmenns bekymringer for privatøkonomien har økt betydelig gjennom høsten og vinteren. I en fersk Norstat-undersøkelse gjennomført for Kredinor svarer 1 av 5 at privatøkonomien går ut over arbeidshverdagen. Hele 28 prosent svarer at de ikke klarer en uforutsett regning på 10.000 kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom