«Klimavinner» for andre året på rad

9 av de 100 største norske selskapene kutter minst 7 prosent utslipp, og er i tråd med Parisavtalen. Ett av disse er Møller Mobility Group, som dermed kåres til «Klimavinner» i PwCs Klimaindeks 2023. – Det er svært gledelig å se at langsiktig og strukturert arbeid gir effekt, sier Paul Hegna.

9 av Norges 100 største bedrifter kutter i tråd med Parisavtalen. Det viser Klimaindeksen som PwC lanserer for fjerde året på rad. For andre gang er Møller Mobility Group blant bedriftene i kategori 1 – som innebærer at MMG i tillegg til å kutte utslipp i tråd med Parisavtalen kutter minst 7 prosent i sine utslipp årlig målt over tre år. Det kunngjorde PwC under et arrangement i Arendalsuka tirsdag ettermiddag.

- Det er svært gledelig å se at langsiktig og strukturert arbeid gir effekt. For fire år tilbake satte Møller Mobility Group seg et mål om å intensivere arbeidet med å kutte utslipp, og dernest toppe PwCs klimaindeks. At vi greier det for andre år på rad er noe vi er stolte over, sier Paul Hegna, konserndirektør for bærekraft og kommunikasjon i Møller Mobility Group.

PwCs klimaindeks er basert på offentlig tilgjengelig informasjon om hvordan Norges 100 største selskaper jobber med klima. Klimaindeksen vurderer selskapene blant annet på bakgrunn av historiske data knyttet til selskapenes utslipp av CO2 og andre klimagasser og mål om klimagassutslipp fremover i tid, samt dokumenterte utslippskutt de siste tre årene.

35,7 prosent reduksjon på tre år
Møller Mobility Group har siden 2020 rapportert et fullverdig klimaregnskap, som del av konsernets overordnede klima- og bærekraftstrategi. I 2022 jobbet MMG med å sikre datakvalitet og mer detaljert informasjon om vårt klimafotavtrykk. Samlet kutt siden basisåret 2019 er på 35,7 prosent.

Hensikten med å føre klimaregnskap, som i år for første gang er verifisert av PwC, er først og fremst å få oversikt over de direkte og indirekte klimagassutslippene knyttet til virksomheten, og den tilhørende verdikjeden. For Møller Mobility Group har klimaregnskapet fungert som et viktig verktøy for å definere hvor det kan innføres utslippsreduserende tiltak, og hvilke verdier som kan skapes gjennom dekarbonisering.

I 2022 var det totale klimagassutslippet for Møller Mobility Group på 1.326.087 tCO2e. Sammenlignet med utslippene i 2021 er dette en nedgang på 2,8 % fra 2021, og 35,7 % nedgang fra basisåret 2019.

- Nedgangen skyldes først og fremst reduserte utslipp fra elektrisitet, mindre oppstrøms-utslipp fra fossilt drivstoff og lavere utslipp fra solgte biler i bruksfasen. Vi er fornøyde med å holde stø kurs mot 1,5 graders målet, og fortsetter selvsagt arbeidet med å redusere vårt fotavtrykk med uforminsket styrke, sier leder for klima og miljø, Ida Hatlebrekke.

Næringslivet er en nøkkel til å nå målet
PwC slår fast at klimaendringene er blant de største utfordringene verden står overfor:

- Selv om verden preges av andre viktige saker, blir klima­krisen stadig mer alvorlig, og konsekvensene merkes allerede i dag. I sommer har det blitt satt global varmerekord flere ganger, og i både Europa og Nord-Amerika har hetebølger og skogbranner herjet. Idet vi gjør oss ferdig med årets utgave av Klimaindeksen har ekstrem­været Hans skapt store ødeleggelser på infrastruktur, natur og hjem. Ødeleggelser av denne størrelsen skaper langvarige konsekvenser for privatpersoner, kommuner, næringsliv, og ikke minst natur og økosystemer. Ifølge klimaforskningen er dette bare en forsmak på hva vi kan vente oss fremover.

For å stanse klimakrisen må verdens utslipp ned til netto null i 2050. Mye av kraften til å gjennomføre utslippskutt og finne nye løsninger ligger hos næringslivet, skriver PwC i rapporten:

- Gjennom Klimaindeksen bidrar vi til kunnskap om og åpenhet rundt eksisterende og planlagte klimatiltak i Norges største bedrifter. Samtidig belyser vi hvordan selskaper kan jobbe enda mer målrettet og bidra til å løse klimakrisen.

Paul Hegna, konserndirektør for bærekraft og kommunikasjon
Ida Pernille Hatlebrekke, leder for klima og miljø i Møller Mobility Group