ABB og Microsoft samarbeider for å bringe generativ AI til industrielle applikasjoner

• ABB samarbeider med Microsoft om integrering av generativ AI i industrielle digitale løsninger for sikrere, smartere og mer bærekraftig drift
  • ABB benytter Microsoft Azure OpenAI Service for å utfylle ABB Ability Genix

I en utvidelse av sitt langvarige partnerskap, vil ABB samarbeide med Microsoft om integreringen av Azure OpenAI Service i ABB Ability™ Genix Industrial Analytics og AI-suiten. Selskapene vil samarbeide om implementering av generativ AI-teknologi som vil hjelpe industrikunder med å hente ut innsikt som er skjult i driftsdata. Forbedret datainnsamling og utbedring åpner for betydelige gevinster i effektivitet og produktivitet, driftssikkerhet, lavere energiforbruk og redusert miljøpåvirkning.

ABB vil integrere generativ AI gjennom Azure OpenAI Service inkludert store språkmodeller (LLM) som GPT-4 i Genix-plattformen og applikasjoner, noe som muliggjør funksjonalitet som kode-, bilde- og tekstgenerering. Når den er lansert, vil den nye applikasjonen – Genix Copilot – forbedre brukeropplevelsen ved å tilby intuitiv funksjonalitet og ved å strømlinjeforme flyten av kontekstualiserte data på tvers av prosesser og operasjoner. Dette vil gi ledere,  spesialister og ingeniører i virksomheten innsikt i sanntid for bedre beslutningstaking og økt produktivitet. Slike innsikter har potensial til å forlenge utstyrets levetid med opptil 20 prosent og minimere utilsiktet nedetid med opptil 60 prosent.

I tillegg åpner løsningen for å hjelpe kundene med å nå sine mål for bærekraft og energiomstilling ved å gi avansert overvåkings- og optimaliseringsinnsikt i industrielle klimagassutslipp og energibruk.

Genix Copilot vil også gjøre det mulig å registrere en operatørs kunnskaper og legge til rette for samarbeid om beslutningstaking på tvers av ulike roller, med sterk vekt på å ivareta data og kunnskap i bedriften.

ABB Ability™ Genix er en omfattende, modulær industriell IoT-, analyse- og AI-plattform som bygger inn industrispesifikk domenekunnskap for å drive forretningsresultater og sikre beskyttelse av kundenes investeringer. Bedrifter som benytter Genix har sett opptil 40 prosent kostnadsbesparelser i drift og vedlikehold, opptil 30 prosent forbedring i produksjonseffektivitet og opptil 25 prosent forbedringer i energi- og utslippsoptimalisering. Med generative AI-funksjoner forventes Genix å øke disse fordelene ytterligere.

"Dette er et viktig skritt i ABB og Microsofts strategiske partnerskap og vil akselerere den digitale transformasjonen av industrisektoren," sa Rajesh Ramachandran, Global Chief Digital Officer, ABB Process Automation. "Vi tror Genix Copilot vil hjelpe industrielle kunder med å nå sine sammensatte mål om bærekraft, operasjonell fortreffelighet og forbedret ytelse. Å utvide de generative AI-funksjonene på tvers av ABBs industrielle digitale løsninger vil føre kundene inn i en ny æra av AI som muliggjør milliarder av bedre beslutninger.»

"Vi tror de organisasjonene som vil være best posisjonert for langsiktig suksess er de som moderniserer og skalerer dataplattformene sine," sa Ralph Haupter, president, EMEA i Microsoft. "Å bruke avanserte digitale funksjoner som Azure OpenAI Service vil styrke ABBs Genix for å effektivt administrere kontekstualiserte data, samtidig som det bidrar til å drive den digitale transformasjonen som er avgjørende for vekst og varig endring."

Genix frigjør kraften til data ved å automatisere kontekstuell integrering av operasjoner (OT), informasjon (IT) og ingeniørdata (ET) på tvers av bedriften og bruker industriell AI for å gi avanserte analyser og optimalisering. Det kan sømløst skaleres fra enkeltkomponent til anlegg og til en bedrift. Plattformen kan distribueres på tvers av sky, hybrid, edge eller lokalt. Genix er en sikker løsning som bruker Microsoft Azure for integrert skytilkobling og tjenester.

ABB er en teknologileder innen elektrifisering og automatisering som legger til rette for en mer bærekraftig og ressurseffektiv fremtid. Selskapets løsninger kobler ingeniørkunnskap og programvare for å optimalisere hvordan ting produseres, transporteres, drives og opereres. ABBs rundt 105 000 ansatte bygger på mer enn 130 år med kvalitet, og er forpliktet til å drive innovasjoner som akselererer industriell omstilling. www.abb.com

Følg pressemeldinger fra ABB

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ABB

ABB først i verden med vannkjølt IE5 SynRM motor som setter en ny standard for energieffektivisering og høy effekt8.2.2024 10:54:20 CET | Pressemelding