God utleveringstakt og fremgang i servicemarkedet gir solid første tertial

Møller Mobility Group leverte et solid resultat i første tertial, som følge av god takt på utleveringer og god utvikling på bruktbil- og servicemarkedet.

Resultatet før skatt er på 571 millioner kroner i årets første tertial, 164 millioner kroner mer enn samme periode i fjor. Omsetningen økte med 25 prosent sammenlignet med fjoråret, og resultatgraden steg fra 3,9 prosent i fjor til 4,4 prosent i år.

- Fjoråret ble negativt påvirket av koronarelatert fravær på verkstedene og stengte fabrikker. I år har vi hatt bedre tilgang på elektriske biler og opplevd positiv utvikling i servicemarkedet og bruktbilmarkedet. Samtidig står konsernet overfor utfordrende markedsforhold for nye biler i Norge, hvor økte renter, høy inflasjon, økte avgifter på elektriske biler og økt priskonkurranse preger ordreinngangen, sier konsernsjef Petter Hellman.

God utleveringstakt og høyere snittpriser på nye biler bedrer omsetningen
Konsernets omsetning i 1. tertial 2023 var 13 milliarder kroner, mot 10,4 milliarder kroner i samme periode i fjor. Økningen skyldes god utleveringstakt på nye biler med høyere gjennomsnittspriser enn i fjor, et sterkt bruktbilmarked samt en positiv utvikling i servicemarkedet.

- Ordrebeholdningen ved starten av året var stor, og med bedre tilgang på elektriske biler med høyere gjennomsnittspriser har dette bidratt til en god nybilomsetning i de første månedene av året, utdyper Hellman.

Konsernet oppnådde et resultat før skatt på 571 millioner kroner i 1. kvartal i år, mot 408 millioner kroner i fjor. Resultatgraden økte fra 3,9 prosent i fjor til 4,4 prosent i år.

Betydelig økt markedsandel på nyttekjøretøy
Salget av nye personbiler i Norge faller i 1. tertial som følge av økte avgifter på elektriske biler, samt stigende renter og inflasjon. Det ble registrert 37.641 personbiler, en nedgang på 10,5 prosent sammenlignet med 2022. Konsernets markedsandel for personbiler i Norge er stabil på 20,9 prosent, sammenlignet med 21 prosent i 2021, mens markedsandelen for Volkswagen Nyttekjøretøy økte betydelig til 29,2 prosent, sammenlignet med 18,4 prosent i fjor.

Totalt ble det registrert 10.108 biler av konsernets merker, sammenlignet med 10.266 biler i 2022. Det svenske personbilmarkedet falt med 8,5 prosent til 83.890 biler, mens totalmarkedet i Baltikum økte med 6 prosent til 25.667 registrerte biler. Markedsandelene for konsernets merker øker både i Sverige og Baltikum.

- At Volkswagen ID. Buzz har blitt tatt så godt imot er svært gledelig, og fremover kommer det flere nye modeller som vi har stor tro på, blant annet Volkswagen ID.7. Neste år ventes flaggskipet Audi A6 stasjonsvogn i helelektrisk versjon, og flere Skoda-modeller er på vei inn, samt ID. Buzz i lenger utgave. Vi har ledende merkevarer og konkurransedyktige modeller, sier Hellman.

Bærekraft og fremtidig fokus
Møller Mobility Group fortsetter å fokusere på bærekraftig mobilitet, og har planer for utslippsreduksjoner som er i tråd med Parisavtalen. Konsernet arbeider kontinuerlig med å utvikle grønnere løsninger og lede an arbeidet med bærekraft i bransjen. I april presenterte konsernet sitt klimaregnskap for 2022. Det totale utslippet for Møller Mobility Group var på 1.326.087 tCO2e. Sammenlignet med utslippene i 2021 er dette en nedgang på 2,8 prosent fra 2021, og en 35,7 prosent nedgang fra basisåret 2019.

- Nedgangen skyldes først og fremst reduserte utslipp fra elektrisitet, mindre oppstrøms-utslipp fra fossilt drivstoff og lavere utslipp fra solgte biler i bruksfasen. Vi er fornøyde med å holde stø kurs mot 1,5 graders målet, og fortsetter selvsagt arbeidet med å redusere vårt fotavtrykk med uforminsket styrke, kommenterer Petter Hellman.

- Møller Mobility Group har en sterk posisjon og et godt utgangspunkt for å håndtere usikkerhetene knyttet til makroøkonomisk utvikling og en tøffere konkurransesituasjon, avslutter Hellman.