- En svak toer er en sterk toer!

Marius Henriksen er tilbake med tegneserien Storefri. Etter suksess med den første Storefri-boka – som ble utsolgt fra forlaget – er bok nr 2, «En svak toer» etterlengtet av fansen.

– Men jeg må understreke at en svak toer er en sterk toer, sier redaksjonssjef i Egmont, Tormod Løkling.

Boken inneholder et kresent utvalg Storefri-striper og – helsider, inkludert en splitter ny spesialhistorie om kampen i kulissene når lærerne har planleggingsdager.

I tillegg sørger Marius’ drøye enrutere Hurtigmat for å holde blodsukkeret og øyebrynene oppe under lesningen.

– Marius Henriksen er en av de aller beste, unge serieskaperne som har kommet opp i kjølvannet av «den norske bølgen» de senere årene. Og de mer etablerte skal passe seg, for Marius har i hvert fall ikke lærevansker. De er nokså likt fordelt mellom elevene og lærerne i Storefri, sier Løkling.

Marius Henriksen har gått veldig langt for å kunne lage en realistisk tegneserie om skolemiljøet. Faktisk så langt at han både utdannet seg som lærer og etterpå tok seg jobb som det. Dette er deltakende observasjon på linje med å gå undercover på atomkraftverk, for å avsløre kjernekraftbransjens skitne hemmeligheter.

Marius Henriksen er en tegneseriekunstner som stadig stiller ut over hele landet. Nemlig på de såkalte kaffemaskingalleriene i hundrevis av skoler, der humrende og hoderystende lærere klistrer opp stripene hans på personalrommet, og konstaterer at Marius dessverre har tatt arbeidsdagen deres på kornet.

Vinnerne av Egmonts tegneseriekonkurranse er ....19.3.2019 08:39:45 CETPressemelding

– Selv om semifinaleheatet inneholdt hele 15 serier, så visste vi nok før den siste avstemningen hvem som kom til å stikke av med seieren. Det ville vært bortimot straffbart å ikke la Elise Syvertsen og hennes poetiske, men såre oppvekstskildring «Spike» vinne, sier redaksjonssjef Tormod Løkling. Dermed gikk førsteplassen til nettopp Elise Syvertsen som med sitt bidrag «Spike» tildeles hele 50 000 kroner!