Volkswagens nyeste konseptbil i I.D.-familien får navnet I.D. VIZZION

Den nye modellen vises frem på bilutstillingen i Genève og gir en smakebit på hvordan en selvkjørende fremtid vil se ut.

Volkswagen tar nå steget inn i neste fase av den største innovasjonsprosessen i selskapets historie.

Etter å ha vist frem flere av de helelektriske bilene i den nye I.D.-familien, viser Volkswagen nå frem en fullstendig selvkjørende konseptbil. Volkswagen jobber hardt med å videreutvikle moderne biler på alle områder, og målet er klart: Å ta i bruk innovativ teknologi for å gjøre biler renere og sikrere samt mye mer brukervennlige og komfortable. Med dette på plass vil bilen bli en enda viktigere brikke i fremtidens mobilitetslandskap, og bilbruk vil også bli tilgjengelig for grupper som ikke kan kjøre i dag – for eksempel på grunn av alderen.

Konseptbilen I.D. VIZZION er den fjerde modellen i I.D.-familien, og med sin innovative teknologi, fullstendig selvkjørende teknologi og sitt elegante design viser premiumsedanen hvilken retning Volkswagen nå beveger seg i både når det gjelder teknologi og design.

På innsiden av I.D. VIZZION har designerne systematisk utnyttet mulighetene den selvkjørende teknologien gir. Den ”digitale sjåføren” tar, med sine mange sikkerhetssystemer, kontrollen over bilen – helt uten ratt eller andre synlige kontrollmuligheter. For både ”sjåføren” og resten av passasjerene betyr dette en helt ny dimensjon av komfort og sikkerhet. Konseptbilen kjører, styrer og navigerer helt automatisk i trafikken, og gir dermed alle om bord muligheten til å bruke tiden underveis som de selv vil. En virtuell assistent, som passasjerene kan kommunisere med ved hjelp av både tale og bevegelseskontroll, kjenner hver av passasjerenes personlige preferanser og tilpasser seg til dem automatisk.

Den 5.11 meter lange bilen har en total effekt på 225 kW og en toppfart på 180 km/t. Lithium-ion-batteriene har en kapasitet på 111 kWh og gir bilen en rekkevidde på inntil 665 kilometer når regenerering fra bremsene er regnet med. De to elmotorene, én på hver aksel, samarbeider for å sikre maksimal effektivitet og sikkerhet i alle situasjoner.

I.D. VIZZION viser veldig tydelig hvilket potensiale som ligger i Volkswagens heleelektriske arkitektur, kalt MEB. Den er den teknologiske ryggraden i fremtidens elektriske modeller fra Volkswagen, og vil gjøre det mulig å tilby biler med lang rekkevidde og god plass til en optimal pris. Innen 2025 planlegger Volkswagen å lansere mer enn 20 elektriske modeller, og det vil starte med kompaktbilen I.D. i 2020 – før den elektriske SUV-en I.D. CROZZ og I.D. BUZZ følger like etter.

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for åttende året på rad i 2017. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.