Volkswagen I.D. R Pikes Peak - ladet for å nå toppen på rekordtid

En ny æra for Volkswagen innen motorsport − avduking av den elektriske løpsbilen I.D. R Pikes Peak

Volkswagen sikter mot rekord med sin elektrisk drevne I.D. R Pikes Peak:

• Verdenspremiere for merkets elektriske løpsbil - I.D. R Pikes Peak
  • Sikter mot ny rekord i bakkeløpet Pikes Peak den 24 .juni
  • 680 hk, 0-100 på 2,25 sekunder

Med firehjulsdrift, effekt på 680hk, dreiemoment på 650 NM og vekt på under 1100 kg, kommer løpsbilen til å delta i det klassiske bakkeløpet Pikes Peak International Hill Climb i Colorado Springs, USA, den 24. juni 2018. I.D. R Pikes Peak har en akselerasjon på 0-100 km/t på 2.25 sekunder, som er raskere enn både formel 1 og formel-e løpsbiler.

Målet er å slå rekorden for elektrisk drevne prototyper i løpet som også kalles for "Race to the Clouds". Den gjeldende rekorden i klassen er på 8 minutter og 57,12 sekunder og ble satt av Rhys Millen fra New Zealand (e0 PP100) i 2016.

- "Med I.D.-familien vil vi være i forkant av elektrisk mobilitet. Volkswagens deltakelse i Pikes Peak setter dermed føringen for vår fremtid innen motorsport, og har også sterk symbolverdi", sier Dr. Frank Welsch, toppleder for utvikling i Volkswagen. "Erfaringer fra motorsport har alltid kommet kundene til gode, ved at disse tas med i produktutviklingen for vanlige biler", forklarer Welsch.

- "Bilen ser fantastisk ut og har allerede vakt stor interesse. Projektet viser at Volkswagen er på rett vei med sin store elbilssatsing og den kommende lanseringen av I.D.-familien. Pikes Peak er uten tvil det mest ikoniske bakkeløpet i verden. Takket være I.D. R-projektet blir løpet en unik mulighet for Volkswagen å teste innen elektrisk mobilitet, både emosjonelt og med et idrettslig perspektiv, sier Jürgen Stackmann, Volkswagens øverste leder for salgs- og marketing.

Løpsbilen I.D. R Pikes Peak

Det viktigste målet med utviklingen av I.D. R Pikes Peak var å finne den ideelle balansen mellom energikapasistet og vekt. Fokuset var ikke som med vanlige løpsbiler å oppnå maksimal ytelse.

Litiumionbatterier brukes som energilagringssystemer på samme måte som i serieproduserte elbiler. Det er store krav til battericellene. Energitettheten er den avgjørende faktoren for systemet ved produksjon av høyspenning. Målet for motorsportingeniørene var høyest mulig effekt på vei til toppen av Pikes Peak. Ca 20 prosent av den elektriske energien som kreves under løpet genereres under kjøringen. Ved bremsing regenerer de elektriske motorene bremseenerigi til elektrisitet, og fører den inn i batteriet.

I.D. R Pikes Peak går inn i sin avgjørende fase

Mulighetene for å gjøre tester på den 19,99 km lange løpstrekningen i Colorado Springs er svært begrenset og bare mulig i enkelte deler. Derfor blir de fleste testene gjennomført på testbaner.

Den firehjulsdrevne løpsbilen kombinerer ambassadørrollen for Volkswagens elektrisk drevne I.D.-familie med det sportslige sortimentet av Volkswagenprodukter: R-modellene. Prosjektet er det første steget i en tettere kobling mellom Volkswagen R og Volkswagen Motorsport. Merket Volkswagen har planer om å tilby mer enn 20 fullelektriske biler på det globale markedet fra 2025. Produksjonen av den første produksjonsmodellen i I.D.-familien er planlagt å starte mot slutten av 2019 i Tyskland. Kompaktmodellen I.D. og SUVen I.D. CROZZ lanseres i år 2020 mens I.D. BUZZ og flaggskipet I.D. VIZZION lanseres i år 2022. I.D. R Pikes Peak blir det femte medlemmet i I.D.-familien.

Comeback for Volkswagen etter mer enn 30 år

Pikes Peak International Hill Climb har blitt gjennomført siden 1916 i Rocky Mountains nær Colorado Springs. Løpet er 19,99 kilometer langt og stiger 1 440 meter til mållinjen på 4 300 meter over havet. Banen inneholder 156 svinger.

Siste gang Volkswagen Motorsport deltok i Pikes Peak Mountain Race var i 1987. Da med en spektakulær Golf Mk2 med to motorer, en foran og en bak. Bilen med 652 hestekrefter fikk tekniske problemer og føreren måtte bryte av tekniske årsaker 400 meter før mållinjen. − Det er på tide med revansje, sier Sven Smeets, leder for Volkswagen Motorsport.

− I.D. R Pikes Peak representerer en ekstremt spennende utfordring for oss, for å vise hva som er mulig med en elektrisk motor i motorsport. Alle i teamet, med føreren Romain Dumas i spissen, er svært motiverte til å sette ny rekord for elbiler, legger Sven Smeets til.

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for åttende året på rad i 2017. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.