Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke for åttende år på rad

Volkswagen Golf ble også landets soleklart mest populære modell med over 12 000 registrerte eksemplarer – hvorav mer enn halvparten var elektriske.

Volkswagen har vært Norges mest kjøpte bilmerke hvert år siden 2010, og Volkswagen Golf har vært den mest populære modellen siden 2008. Også 2017 ble et suksessår for Volkswagen i Norge med 23 212 registrerte biler av et totalmarked på 158 650 biler. Det ga en markedsandel på 14,6 prosent i historiens tredje beste salgsår for nye biler. Kun i toppårene 1985 og 1986 ble det solgt flere biler enn i fjor.

- 2017 har vært nok et suksessår for oss i Volkswagen, men vi gir oss ikke nå. I 2018 vil vi lansere flere attraktive modeller som vi er sikre på at kundene vil sette pris på, sier Volkswagen-direktør Harald Edvardsen-Eibak.

33 080 av de nye bilene som ble registrert i år var nullutslippsbiler, og den aller mest populære modellen var Volkswagen e-Golf. I løpet av 2017 ble det registrert 6639 nye e-Golf-modeller i Norge – en økning på 41 prosent sammenlignet med året før.

- At den elektriske revolusjonen fortsetter i Norge er både ventet og gledelig. I årene som kommer vil Volkswagen lansere en rekke nye nullutslippsmodeller basert på en helt ny og fremtidstilpasset arkitektur i form av MEB. Volkswagen I.D.-modellene skal bidra til at vi ligger helt i front når det kommer til elektrisk mobilitet, sier Edvardsen-Eibak.

I tillegg til de rene elbilene, var de ladbare GTE-modellene veldig populære også i 2017. Brorparten av alle de registrerte Passat-modellene var ladbare, og det ble også registrert nesten 2500 Golf GTE i løpet av året.

Størst på nyttekjøretøy

Også i segmentet for varebiler under 3,5 tonn var Volkswagen desidert største merke i 2017. 10 747 registrerte biler i løpet av året ga en markedsandel på hele 30 prosent – 1,4 prosent høyere enn året før.

De to mest populære varebilene i Norge er begge Volkswagen-modeller. Øverst på registreringsstatistikken troner Transporter med 4647 registrerte eksemplarer, mens Caddy følger rett bak med 4595 registrerte eksemplarer i 2017.

- Det er gledelig at vi nok en gang er Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul. Godt arbeid i hele organisasjonen kombinert med klasseledende produkter gjør at vi holder oss på topp. 2018 blir et spennende år for oss, og mot slutten av året vil vi også lansere vår første nullutslippsvarebil i form av Volkswagen e-Crafter, sier direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, Håkon Wirak.

Harald Edvardsen-Eibak Direktør, Volkswagen
Håkon Wirak Direktør, Volkswagen Nyttekjøretøy

240 33 300http://www.volkswagen.no/

Volkswagen skriver historie med elbilen I.D. R Pikes Peak – ny rekord i ”Race to the clouds”25.6.2018 16:01Pressemelding

Volkswagen og I.D. R Pikes Peak har skrevet historie i Pikes Peak bakkeløp i Colorado, USA. Den 680 HK sterke løpsbilen I.D. R Pikes Peak, med føreren Romain Dumas (Frankrike) bak rattet, beseiret hele startfeltet søndag - inkludert biler med konvensjonell drivlinje. Således slo Volkswagen ikke bare den forrige rekorden for elbiler, men forbedret også Sébastien Loebs (Frankrike) samlede rekord fra 2013 - med totalt 16 sekunder.