Vant internasjonal pris for sin innsats i Middelhavet

Skipsfører Lars G. Solvik i Redningsselskapet stakk denne uken av med den internasjonale prisen «Master of the Year» under prisutdelingen «Safety at Sea» Awards 2017 i London.
Skipsfører i Redningsselskapet, Lars G. Solvik, vant denne uken den internasjonale prisen «Master of the Year» under «Safety at Sea» Award 2017 i London. Solvik får prisen for sin innsats som kaptein på redningsskøyta «Peter Henry von Koss», som de to siste årene har tjenestegjort i Middelhavet.

Solvik fikk prisen for sin innsats som kaptein på redningsskøyta «Peter Henry von Koss», i forbindelse med Redningsselskapets deltagelse i Frontex-operasjonen «Poseidon» i Middelhavet.

I juryens begrunnelse står det at Solvik får prisen for sitt mot, sin raske tenkning, sitt gode sjømannskap og operative kompetanse, som leder, kaptein (Master) og inspirasjonskilde for sitt mannskap ombord på redningsskøyta, i Middelhavet

Lars G. Solvik har vært ansatt som skipsfører i Redningsselskapet siden høsten 2002, og er i dag tilbake på jobb på redningsskøyta RS «Kristian Gerhard Jebsen I», som ligger stasjonert i Egersund.

Prisen «Safety at Sea» ble delt ut under et større arrangement på ærverdige Sheraton Grand London Park Lane Hotel, i forbindelse med London International Shipping Week 2017, som ble arrangert denne uken.

Solvik er for tiden på jobb og var derfor forhindret fra å være tilstede under torsdagens prisutdeling, men er selvsagt glad for å ha mottatt en slik pris.

– Jeg har ikke rukket å reflektere så mye over det enda, men det er selvsagt veldig gøy å bli beæret med en slik pris. Når det er sagt så er ikke dette en pris jeg vinner som enkeltperson. Som seg sa flere ganger nede på Lesbos: «Her nede blir ingen gode alene». Så denne prisen må deles med alt mannskap som har tjenestegjort på RS «Peter Henry von Koss» i Middelhavet. Både fra Redningsselskapet og Politiet. Dette ekstraordinære samarbeidet ble en ubetinget suksess, og derfor fortjener de andre denne prisen like mye som meg, sier Solvik.

I tillegg til Lars G. Solvik var følgende kandidater nominert til årets «Master of the Year» Award 2017:

-       Kaptein Ion Dorian Micalceanu (nominert av Wilhelmsen Ship Management)

-       Kaptein Ronaldo A. Sorongon (nominert av Phillippine Transmarine Carriers)

Prisen «Safety at Sea» deles ut av tidsskriftet med samme navn. Tidsskriftet er et månedlig magasin, dedikert til global maritim sikkerhet. Magasinet feirer i år 50 års jubileum. og publiseres av IHS Markit, et av verdens største Informasjon- og analysebyrå, med mer enn 13 000 ansatte.

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne».

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 52 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.