20 personer druknet i første kvartal

Åtte personer omkom i drukningsulykker i mars. I første kvartal druknet 20 personer i Norge. Det er fem flere enn på samme tid i fjor, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk.

To redningsskøyter deltok i søket etter at en kvinne og en mann i 20-årene falt i sjøen og omkom under en tur i Flekkefjord kommune. Mannen er fremdeles savnet. Redningsselskapet/RS «Erling Skjalgsson»

Både antall drukningsulykker i mars og totalt i første kvartal er de høyeste på åtte år.

– Hver eneste ulykke rammer familier, venner, kolleger og lokalsamfunn. Både politisk vilje og et lagarbeid mellom alle oss som jobber med forebygging er nødvendig for at færre skal drukne. Og som enkeltpersoner bør vi alle ha som vane å tenke sikkerhet når vi ferdes ved og på sjø og vann, sier Grete Herlofson, generalsekretær i Redningsselskapet.

Fall og fritidsbåt vanligste ulykkestype

Åtte av de 20 personene som druknet i første kvartal i år, omkom etter fall fra land. Ulykkene skjedde på tur, etter fiske fra land,

I samme periode druknet sju personer i forbindelse med bruk av fritidsbåt. Tre av disse druknet fra kajakk, mens tre personer mistet livet etter å ha falt i sjøen mellom båt og brygge.

– Så langt i år har det vært flere fall fra land-ulykker enn i 2023. I fjor var det heller ingen kajakkulykker i første kvartal, sier Tanja Krangnes, fagsjef for drukningsforbygging i Redningsselskapet.

Så langt i 2024 har det også vært:

• to ulykker fra yrkesfartøy (begge mindre fiskebåter)
  • to ulykker under bading i svømmebasseng innendørs
  • én ulykke etter at et kjøretøy havnet i sjøen

Menn over 60 utsatt

17 menn og tre kvinner druknet i første kvartal i år. Ni av mennene, det vil si 45 prosent, var 60 år eller eldre.
– Menn i denne aldersgruppen er dessverre overrepresentert i statistikken, og vi ser at andelen øker for hvert tiår. Det kan skyldes at flere over 60 år er aktive rundt vann, har bedre helse og bedre økonomi. Samtidig endrer kropp og helse seg med alderen. Det er det nok mange som ikke tenker over, eller tar hensyn til, sier Tanja Krangnes. Hun legger til at det vil bli stadig flere i denne aldersgruppen i årene som kommer.

– Å forebygge drukning blant godt voksne er svært viktig for å lykkes med å redusere antall drukningsulykker i Norge, sier Krangnes.

Flest ulykker i Agder

I første kvartal omkom åtte personer i drukningsulykker i Agder, mens fem druknet i Nordland. Det har vært tre drukningulykker i Vestland, 2 i Rogaland, og én i både Østfold og Møre og Romsdal. I de øvrige fylkene er det ikke registrert omkomne i drukningsulykker.

Se detaljert drukningsstatistikk for mars og første kvartal på rs.no/drukning

Ulykkene i mars

Seks menn, en kvinne og en jente på sju år omkom i drukningsulykker i mars.

• Nordland: En mann i 60-årene omkom etter å ha falt mellom kai og båt nattestid i Svolvær i Vågan kommune.
  • Nordland: En mann i 50-årene omkom etter å ha falt over bord fra en fiskebåt ved Kabelvåg i Vågan kommune.
  • Møre og Romsdal: En mann i 80-årene omkom etter at båten hans gikk ned i Romsdalsfjorden under en fisketur.
  • Vestland: En mann i 30-årene ble funnet livløs i sjøen etter en kajakktur i Kinn kommune.
  • Rogaland: En mann i 60-årene ble funnet død i sjøen i Hjelmeland kommune.
  • Agder: En mann og en kvinne i 20-årene omkom etter å ha falt i sjøen da de var på tur i Brufjellhålene i Flekkefjord kommune. Mannen er fremdeles savnet.
  • Agder: En sju år gammel jente ble funnet livløs i et basseng i Mandal i Lindesnes kommune.

Vår i lufta, vinter i vannet

Selv om det kan bli varmt i lufta i april, er det fremdeles kun mellom to og fem grader i sjøen langs hele norskekysten. Faller du ut i kaldt vann får kroppen kaldtvannssjokk. Du reagerer med å gipse etter luft og hyperventilere. Det øker faren for å puste inn vann og drukne.

– Pass på deg selv og andre rundt sjø og vann. Skulle du likevel være uheldig å falle uti, er det viktig å prøve å beholde roen og få kontroll over pusten. Så kan du finne ut hvordan du kan berge deg selv eller få hjelp, sier Tanja Krangnes, som henviser til Redningsselskapets side om kaldtvannsvett.

• Månedsstatistikken er foreløpig, og endres om det framkommer nye opplysninger.
  • Dødsulykker med fritidsbåt som ikke skyldes drukning, er ikke en del av denne statistikken. Se Sjøfartsdirektoratet for oversikt over alle dødsulykker fra fritidsbåt.

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne». Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.