Uttalelse fra landsstyret i Fagforbundet: Vedtas jernbanepakke fire, er det ingen vei tilbake
Etter å ha gjennomført jernbanepakker som pålegger å dele opp infrastruktur og trafikkselskap, full konkurranse i godssektoren, og full liberalisering av grenseoverskridende persontrafikk, skal nå all persontrafikk konkurranseutsettes.
Muligheten for å føre en nasjonal jernbanepolitikk, tenke helhet og integrert jernbane vil være umulig med jernbanebakke fire. Stortinget kan ikke velge en annen politikk, sjøl om et flertall i folket og på Stortinget skulle ønske det.
De tradisjonelt EU-kritiske partiene har hele tida sagt nei til å innføre EUs jernbanepakker. Nå sier også Arbeiderpartiet nei til å innføre EUs jernbanepakke fire, og velger å gå mot en obligatorisk konkurranseutsetning og privatisering. Fagforbundets landsstyre vil sterkt oppfordre KrF til å sikre flertall for at kontrollen over norsk jernbane skal ligge i Norge, når Stortinget fatter sin avgjørelse på nyåret.
Norge er pålagt gjennom EØS-avtalen å gjennomføre EUs jernbanepakker, dersom Stortinget ikke vedtar å reservere seg mot EUs pålegg. Stortingsflertallet kan si nei til pakka, altså legge ned veto mot EØS-avtalen.
Mindre trafikk og tapte penger
Etter å ha gjennomført jernbanepakker som pålegger å dele opp infrastruktur og trafikkselskap, full konkurranse i godssektoren, og full liberalisering av grenseoverskridende persontrafikk, konkurranseutsettes nå også all persontrafikk (unntatt Flåmsbana). Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalslinja sto først for fall.
Så langt har ingen av jernbanepakkene gitt mer trafikk på jernbanen. De har kun ført til økte offentlige kostnader og overføring av offentlig kapital til private. Siden innføring av jernbanepakke to (full konkurranse i godssektoren) i 2007 har det gått dårlig for godstrafikken.
Enkelte spår en snarlig død for gods på bane. På Sørlandsbanen kutter CargoNet to av fire avganger. Det betyr 5000 flere lastebiler over på veiene i stedet. I desember 2018 gikk det aller siste godstoget på Raumabanen. Gods på bane reduseres nå med nesten 30 prosent.
Penger i lomma på privat eier
NSB leverer årlig utbytte til staten. I år har de betalt inn 225 millioner. I 2016 leverte de omtrent 600 millioner og samlet de siste fire årene før oppdelingen av NSB- konsernet leverte NSB 1,5 milliard i utbytte til staten. Omtrent ti prosent av NSBs overskudd kom fra Sørlandsbanen. Go Ahead vil ikke levere utbytte til den norske stat, men til eier David Brown. Dette er tapte penger for Norge. Penger som kunne vært brukt til mer jernbane.
Takket være dagens regjering har de fleste jernbaneansatte gått betydelig ned i lønn i form av reduserte pensjoner.
Fagforbundets landsstyre støtter Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbund i kampen for min og din jernbane, og mot Jernbanepakke fire.
Nøkkelord
Kontakter
Kjell-Erik KallsetKommunikasjonssjef
Tel:+47 952 28 158kjell-erik.kallset@fagforbundet.noBilder
Om Fagforbundet
Fagforbundet er LOs største forbund, med over 400 000 medlemmer. Vår hovedoppgave er å sikre medlemmene gode og trygge lønns- og arbeidsvilkår. Som landets største arbeidstakerorganisasjon har vi også tyngde og politisk gjennomslagskraft til å styrke og videreutvikle velferdsstaten
Følg pressemeldinger fra Fagforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fagforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fagforbundet
LO kommune krever økt lønn for hele laget15.4.2024 13:06:26 CEST | Pressemelding
– Hele Norge merker økte priser og økt rente. Derfor må hele laget få økt lønn i årets lønnsoppgjør, og de som har minst, må få mest, sier leder i LO Kommune, Mette Nord.
En frontfagsramme som vil sikre hele laget økt lønn7.4.2024 20:20:54 CEST | Pressemelding
Med frontfaget i havn ser Fagforbundets leder Mette Nord fram til oppstart av kommuneoppgjøret 15. april. – En lønnsvekst på 5,2 prosent og en tydelig lavlønnsprofil gir et godt grunnlag for forhandlingene i offentlig sektor. Fagforbundet vil sikre hele laget økt lønn, og at de med minst må få mest, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.
Pris til årets arbeidsgiver i sykehus6.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Det er ikke superkomplisert egentlig. Vi må bruke dem vi har til å finne gode løsninger sammen, sier prisvinner Jonas Eggen.
Ny rapport viser gode løsninger for bemanningsutfordringene i helsevesenet5.3.2024 14:39:49 CET | Pressemelding
— Vi må ta vekk hindre for god samhandling og oppgavedeling, og finne løsninger som gjør at fagfolk kan bruke mer tid med pasientene for bedre kapasitet og behandling, sier Ingvild Kjerkol i en kommentar til rapporten fra Oslo Economics, som ble presentert på Sykehuskonferansen 5.mars.
Fagforbundet: Avhengig av hele laget av helsearbeidere1.3.2024 12:20:57 CET | Pressemelding
Fagforbundet er fornøyd med at regjeringa vil at flere yrkesgrupper skal dele på oppgavene i helsevesenet og også satser på fagarbeiderne. Mette Nord mener Nasjonal helse- og samhandlingsplan er et godt virkemiddel for å løse utfordringene i helsevesenet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom