LO kommune krever økt lønn for hele laget

– Hele Norge merker økte priser og økt rente. Derfor må hele laget få økt lønn i årets lønnsoppgjør, og de som har minst, må få mest, sier leder i LO Kommune, Mette Nord.

Leder av Fagforbundet Mette Nord ved oppstarten av KS-oppgjøret i 2023
Leder av Fagforbundet Mette Nord ved oppstarten av KS-oppgjøret i 2023 Fagforbundet/Birgit Dannenberg

Ved oppstarten av lønnsoppgjøret i KS sier Nord at kommunene har behov for hele laget av ansatte for å skape gode velferdstjenester. Dette mener hun må prege forhandlingene som nå starter.

Mette Nord leder Fagforbundet, Norges største arbeidstakerorganisasjon. Hun er også leder av forhandlingssammenslutningen LO Kommune, som representerer mer enn 190.000 ansatte i norske kommuner i KS-forhandlingene.

– Med en ramme fra frontfaget på 5,2 prosent, har vi et godt utgangspunkt for å sikre kommuneansatte økt lønn, slår hun fast.

Må kunne betale regningene

Økte priser de seinere åra har gjort at mange har opplevd nedgang i reallønna og større bekymringer rundt egen økonomi. Lederen av LO Kommune påpeker at selv om de økonomiske utsiktene til landet ser bedre ut, så er det viktig å få på plass et godt lønnsoppgjør.

– Alle har blitt rammet av økte priser de siste årene og mange har opplevd at lønningene ikke har holdt tritt. Dette skaper store bekymringer hos folk. Vår oppgave er å gi medlemmene våre trygghet for at de har ei lønn til å betale regningene med, sier Nord.

En undersøkelse viser at halvparten av Fagforbundets medlemmer er bekymra for egen eller familiens økonomi. Hele én av tre sliter med å betale en uforutsett regning på 10.000 kroner.

– Å ha en fast jobb og ei fast inntekt skal oppleves som trygt. Hvis en fast jobb ikke er nok til å leve av, slik at du ikke kan legge av penger til å få reparert vaskemaskina eller bilen, så skaper det en utrygghet, sier Nord.

De med minst må få mest

Tall fra SSB viser at matvareprisene økte med hele 10 prosent fra 2022 til 2023. Samme tid hevet Norges Bank styringsrenta sju ganger fra 2,75 til 4,5 prosent.

– Alle blir rammet av økte renter og matvarepriser, men de med lave inntekter blir hardere rammet enn dem med høye inntekter. Derfor er LO kommune tydelig på at de med minst må få mest, slik at forskjellene i samfunnet ikke øker, sier Nord.

– Økonomiske bekymringer er en tung belastning, og går utover livskvaliteten til dem som opplever det. LO kommunes medlemmer har jobber som er viktige for samfunnet, og de fortjener trygghet, sier Nord.

KS-oppgjøret er Norges største tariffoppgjør, og LO Kommune er den største forhandlingssammenslutningen i KS-området. LO kommune og representerer 190 000 arbeidstakere i kommunal sektor og består av disse forbundene: Fagforbundet, Fellesorganisasjonen (FO), EL og IT Forbundet, Creo, Skolenes Landsforbund og Norsk Sjøoffisersforbund.