Universiaden 2019: Victor Asp tok Norges andre mesterskapsmedalje

Victor Asp tok 11. juli sølv i Universiaden i Napoli. Foto: Eivor Eriksen.

Den 30. utgaven av Sommeruniversiaden pågår nå i Napoli. Tre norske taekwondo-utøvere har konkurrert denne uken, og Victor Asp (20) fra Oslo tok torsdag kveld sølv i klassen -74 kg.

Universiaden varer fra 3. til 14. juli, og denne gang deltar 8 000 deltakere fra 125 nasjoner. Arrangementet i Napoli er med dette det største fleridrettsarrangementet i 2019. Den norske troppen består av 60 personer, og Victor Asps sølvmedalje er Norges andre medalje i mesterskapet. Den fullstendige oversikten over norske utøvere finner du på Norges Studentidrettsforbunds nettsider.

De norske taekwondo-utøverne har alle konkurrert denne uken. Marie Magnus (22) fra Bergen konkurrerte i klassen -57 kg tirsdag, men lykkes dessverre ikke i å ta seg videre fra innledende runder. Victor Asps bror, John Asp (22), konkurrerte også tirsdag. John konkurrerte i klassen -80 kg, men klarte heller ikke å ta seg videre fra innledende runder.

Leverte i hver runde

Victor Asp, som representerer Grorud Taekwondo Klubb, var dermed vårt siste norske taekwondo-håp. Asp leverte i hver runde, og vant alle kampene på vei til finalen med god margin. I første kamp ble Saudi-Arabia slått 39-1. I de neste kampene ble Egypt slått 24-6 og Kina slått 35-21, før finaleplassen ble sikret med 10-5 i semifinalen mot Marokko.

I finalen møtte Asp Amirmohammad Bakhshikalhori fra Iran. Her måtte han dessverre gi tapt, og finaleresultatet til slutt ble 10-3. Victor Asp har vært en del av det norske fulltidslandslaget i taekwondo siden 2017, og sølvmedaljen er en av Oslo-guttens største prestasjoner så langt i karrieren.

Trives med formatet

Universiaden og student-VM arrangeres annethvert år. Universiaden arrangeres oddetallsår, mens student-VM arrangeres partallsår. Victor Asp er den tredje norske taekwondo-utøveren på fem år som har tatt medalje i Universiaden eller student-VM.

– De norske taekwondo-utøverne trives med dette turneringsformatet. Tidligere landslagsutøver Jannike Lai tok bronse i student-VM i 2014, mens Richard Ordemann tok bronse i Universiaden i 2017, forteller Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

Universiaden på nett

Alt av resultater fra taekwondo-konkurransene finner du på Universiadens nettsider.

Victor Asp tok 11. juli sølv i Universiaden i Napoli. Foto: Eivor Eriksen.
Trener Dave Cook og Victor Asp etter at sølvmedaljen var sikret. Foto: Yngvild Schei/Norges Studentidrettsforbund.

Presseinvitasjon: Valgmulighet og kvalitet - Norges Kampsportforbund og Be Cool AS inngår samarbeidsavtale27.6.2019 11:16:09 CESTPresseinvitasjon

Norges Kampsportforbund og Be Cool AS med butikken CombatStore.no inngår nå samarbeidsavtale når det gjelder kampsportutstyr. Avtalen innebærer blant annet at Be Cool AS lanserer tre etablerte merkevarer innen kampsportutstyr i Norge: TOP TEN og Tusah, hvor sistnevnte i hovedsak produserer taekwondo-utstyr, og Hayashi, som produserer utstyr for karate.