Historisk EM-oppkjøring for Hansen

Norges stjerneskudd innen thaiboksing/muay thai, Oliver Mathias Kongsgård-Hansen (19) er for tiden i Thailand på oppkjøring til EM som arrangeres i Tyrkia neste måned. Det unge kampsporttalentet med både EM og VM-medaljer på merittlisten har imponert stort på treningsleiren og vil på fredag gå en storkamp foran millioner av TV-seere i Thailands største kampsportstadion.

Oliver M. K. Hansen fra IL Skrim i Kongsberg lader opp til EM med en historisk proffkamp i Thailand

ONE Championship har hovedsete i sør-øst Asia og er etter UFC verdens største profesjonelle kampsportorganisasjon. Kongsberg-gutten Oliver M. K. Hansen blir tidenes første mannlige utøver som går i organisasjonen når han på fredag ettermiddag, 10. november debuterer som ONE-fighter. Anne Line Hogstad har tidligere gått flere kvinnekamper i ONE.

Kamp på hellig grunn

Olivers debut i ONE kommer til å blitt sett av millioner av TV-seere over hele verden og ikke minst av flere tusen tilskuere på Lumpinee Stadium i Bangkok. Lumpinee er regnet for å være thaiboksingens vugge og den gjeveste arenaen å vinne kamper på for muay thai-utøvere.

Olympiatopp-stipend

Internasjonalt er thaiboksing organisert gjennom International Federation of Muaythai Associations (IFMA). Muay thai er en IOC-anerkjent idrett gjennom IFMA, som årlig arrangerer offisielle mesterskap som nordisk, EM og VM. Hansen som tok både EM og VM-medaljer i 2022 ble som tidenes første norske muay thai-utøver tildelt utviklingsstipend fra Olympiatoppen for hans prestasjoner. Hans utvikling følges dermed nøye opp fra den organiserte idretten i Norge, gjennom OLT og Norges Kampsportforbund.

Tøff motstand

Richardo Bravo fra Argentina blir fredagens motstander. Han gjorde seg særlig bemerket ved å avslutte sin forrige ONE Championships-kamp i august med en spektakulær knockout-seier. Dette kommer garantert til å bli en nervepirrende og krevende kamp når de to utøverne møtes kommende fredag.

- Olivers resultater taler for seg selv. Samtidig er Richardo Bravo en tøff motstander med en imponerende karriere. Se resultatlista til Bravo. Dette oppgjøret representerer en unik mulighet til å støtte norsk muay thai og være vitne til en uforglemmelig kamp, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

EM årets store mål

Kampen mot Bravo blir en viktig test i oppkjøringen til årets offisielle Europamesterskap som arrangeres i Antalya, Tyrkia i desember. Her er Hansens store mål å ta hjem den europeiske tittelen.

Plakat for fredagens ONE Championship-stevne på Lumpinee Stadium. Hansen nede til høyre