Unio sier nei til et nasjonalt forbud mot ansiktsdekkende plagg

Kunnskapsdepartementets forslag om å innføre forbud mot bruk av plagg som helt eller delvis dekker ansiktet i barnehager og utdanningsinstitusjoner, hadde høringssvar denne uka. Hovedorganisasjonen Unio skriver i sitt høringssvar at et generelt nasjonalt forbud mot ansiktsdekkende plagg kan komme i strid med prinsippet om lik rett og plikt til utdanning.

Unio behandlet i dag høringssvaret i Unios styre. I høringssvar understreker Unio at bruk av ansiktsdekkende plagg ikke er ønskelig blant barn, elever, studenter og ansatte i barnehager og utdanningsinstitusjoner. «Slike plagg reduserer dialog, kommunikasjon og samhandling som grunnlag for sosial dialog, kommunikasjon og samhandling som grunnlag for sosialt samvær og utvikling av gode læringsmiljø. I de fleste lærings- og undervisningssituasjoner vil det være viktig å kunne se ansiktet til hverandre. Læring er også en sosial aktivitet der gjensidig øyekontakt, mimikk og kroppsspråk er av stor betydning for læringsutbyttet», heter det blant annet i høringssvaret.

Unio mener fagmiljøene er de som er best i stand til å vurdere om ansiktsdekkende plagg er til hinder for at studenten kan gjennomføre den enkelte utdanningen, og at diskusjonen må dreie seg om hvilke tiltak som vil være mest hensiktsmessige for å redusere uønsket bruk i barnehager og utdanningsinstitusjoner.
«Profesjonell skjønnsutøvelse i utdanningsinstitusjoner vil ha som naturlig konsekvens at lærere/ledere/vitenskapelige ansatte eller andre ansatte samtaler med eleven eller studenten om bruken av ansiktsdekkende plagg», heter det i høringssvaret.

Unio begrunner videre standpunktet med at lik rett til utdanning er et grunnleggende prinsipp i Norge. «Utdanning er viktig, også for å oppnå integrasjon og tillit i det norske samfunnet. Dersom klesplagget ikke er til hinder for gjennomføring av undervisning, mener Unio at det ikke er grunnlag for å forby det».

Unios høringssvar har følgende hovedkonklusjoner:
• Unio mener at bruk av ansiktsdekkende plagg ikke er ønskelig blant barn, elever, studenter og ansatte i barnehager og utdanningsinstitusjoner. Slike plagg reduserer dialog, kommunikasjon og samhandling som grunnlag for sosialt samvær og utvikling av gode læringsmiljø.
• Unio mener et generelt nasjonalt forbud mot ansiktsdekkende plagg kan komme i strid med prinsippet om lik rett og plikt til utdanning.
• Etter en samlet vurdering mener Unio at bruken av ansiktsdekkende plagg er så marginal og de lokale utfordringene så varierte, at vi ikke ser behov for et felles nasjonalt forbud mot ansiktsdekkende plagg i barnehager og utdanningsinstitusjoner som omfatter både elever, studenter og ansatte. Unio mener, i likhet med KD, at gitt det lave antallet personer som bruker nikab og burka i Norge, framstår et nasjonalt forbud som et unødvendig omfattende tiltak.
• Unio mener at et generelt nasjonalt forbud mot ansiktsdekkende plagg kan komme i strid med religionsfrihet.
• Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning åpner for å vurdere studentens skikkethet innen utdanning for lærer- og helsepersonell. Bruk av ansiktsdekkende plagg kan inngå i en slik skikkethetsvurdering.
• Unio mener dagens ordning som åpner for innføring av lokale forbud er tilstrekkelig.