Pensjonsmeldingen: Unio-forslag får støtte i Stortinget

- Det er bra at stortingsflertallet foreslår en skjermingsordning mot levealdersjustering i alderspensjonen til de som har vært uføre, sier Unio-leder Ragnhild Lied. Forslaget var ett av flere Unio foreslo i stortingshøringen om regjeringens pensjonsmelding nylig.

Glad for gjennomslag i Stortinget: - Vi ser fram til å være med på å utforme regelverket for en sliterordning i Folketrygden, og vi forutsetter at arbeidet involverer alle arbeidslivets parter på lik linje, sier Unio-leder Ragnhild Lied. Helene Moe Slinning / Unio

Det er et bredt flertall bak den nye pensjonsavtalen på Stortinget. Enigheten innebærer blant annet økte aldersgrenser med økende levealder, nye regler for regulering av minsteytelsene og et nytt slitertillegg i Folketrygden.

Slitertillegg for de som må gå av tidlig

Den sosiale bærekraften i pensjonssystemet bedres når de som må gå tidlig ikke utsettes for den kraftige avkortingen som pensjonsreformen opprinnelig la opp til.

Unio foreslo et tildligpensjonstillegg (slitertillegg) i Folketrygden allerede før LO og NHO fikk sin ordning på plass i privat sektor for noen år siden. Det er viktig av flere grunner:

Helse og inkluderende arbeidsmiljø er ikke likt fordelt. Mange av Unios yrkesgrupper går av tidlig, som barnehageansatte. Disse vil bli hardt rammet av levealdersjusteringen når denne får fullt gjennomslag i offentlig sektor fra 2025.

- Et slitertillegg i folketrygden på 0,25 G for de som må gå av ved 62 år vil dempe avkortingen noe. Det kan utgjøre nesten 2.500 kroner ekstra utbetalt i måneden for mange, sier Unio-leder Ragnhild Lied.

- Nå ser vi fram til å være med på å utforme regelverket for en sliterordning i Folketrygden, og vi forutsetter at et slikt arbeid gjøres på en måte som involverer alle arbeidslivets parter på lik linje, sier Lied.

Skjermingstillegg i alderspensjon for uføre

Unio foreslo også et skjermingstillegg i alderspensjonen for uføre for de årskullene som er omfattet av overgangsreglene i Folketrygden (1954 -1962).

Det siste årskullet som hadde den opprinnelige skjermingsordningen mot levealdersjustering av alderspensjonen i folketrygden for uføre, var 1954-kullet.

Regjeringens forslag i pensjonsmeldingen ga ingen videre skjerming, noe som innebar at 1953-kullet kunne få en reduksjon i alderspensjonen på hele 14.000 kroner.

- Vi foreslo en skjermingsregel som ville gi en jevn utvikling i alderspensjonen for overgangskullene 1954-1962. Det er bra at det står et bredt flertall bak den nye skjermingsordningen som nå foreslås for disse årskullene, sier Unio-leder Lied.

G er grunnbeløpet i Folketrygden. Det er nå 118.620 kroner.

Kontaktperson for Pensjonsmeldingen i Unio:

Spesialrådgiver Erik Orskaug

Mobil. 909 20 775

Epost: eo@unio.no

Den sosiale bærekraften i pensjonssystemet bedres når de som må gå tidlig ikke utsettes for den kraftige avkortingen som pensjonsreformen opprinnelig la opp til, mener spesialrådgiver Erik Orskaug i Unio
- Det er bra at stortingsflertallet foreslår en skjermingsordning mot levealdersjustering i alderspensjonen til de som har vært uføre, sier spesialrådgiver Erik Orskaug i Unio
- -	Helse og inkluderende arbeidsmiljø er ikke likt fordelt. Mange av våre yrkesgrupper går av tidlig, som barnehageansatte. De vil bli hardt rammet av levealdersjusteringen når denne får fullt gjennomslag i offentlig sektor fra 2025, sier Unio-leder Ragnhild Lied.
- - Helse og inkluderende arbeidsmiljø er ikke likt fordelt. Mange av våre yrkesgrupper går av tidlig, som barnehageansatte. De vil bli hardt rammet av levealdersjusteringen når denne får fullt gjennomslag i offentlig sektor fra 2025, sier Unio-leder Ragnhild Lied.

Om oss

Unio er med 400.000 medlemmer i 14 forbund Norges største hovedorganisasjon for arbeidstakere med høyere utdanning.