Unge bekymrer seg for det de deler på nett
De tre tilsynene har fått Sentio Research til å undersøke 15 – 18-åringers kunnskap og holdninger til personvern på sosiale medier og apper. Resultatet viser at de unge er opptatt av sporing og lagring av personlig informasjon.
Tar for lang tid å lese vilkårene
Ifølge undersøkelsen er det seks av ti som ikke leser personvernerklæringen før de tar i bruk nye sosiale medier. Den viktigste årsaken er at det tar for lang tid.
– Når så mange ikke leser vilkårene om hva slags informasjon de gir fra seg og hva denne informasjonen kan brukes til, er det grunn til bekymring, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
EUs nye personvernforordning gir enkeltpersoner større mulighet til å kontrollere hvilke opplysninger som er registrert og hva de kan brukes til. Aktører som samler inn og bruker personopplysninger må informere om hvordan de behandler disse opplysningene på en måte som brukerne kan forstå. Informasjonen skal tilpasses barn og unge.
Ønsker ikke sporing
Åtte av ti svarer at de er opptatt av å vite om en app sporer dem eller lagrer personlig informasjon om dem. Kun to av ti synes det er greit at apper har tilgang på sporingsdata og personlig informasjon.
– Virksomheter må legge til rette for at barn og unge forstår hva som skjer med dataene deres når de laster ned en app eller blir med i et nettsamfunn. Kun da kan de ta bevisste og gode valg, sier Datatilsynets direktør Bjørn Erik Thon.
Undersøkelsen viser også at over halvparten er bekymret for at bilder og personlig informasjon på sosiale medier skal komme på avveie eller bli misbrukt av andre.
– Dette viser at det er viktig at markedsføringen og vilkårene for sosiale medier og andre digitale tjenester er utformet på en måte som gjør at unge faktisk skjønner hvilken informasjon de gir fra seg og hva denne kan brukes til, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.
Debatt i Arendal
De tre tilsynene inviterer til debatt om hvordan vi kan bidra til å gjøre barn og unge til trygge digitale brukere under Arendalsuka i dag, onsdag 15. august kl. 09.00, på Castelle. Etter debatten åpner tilsynene for at næringsdrivende som utvikler, distribuerer eller produserer innhold til digitale produkter for barn, kan booke en ti minutter lang date med eksperter fra Datatilsynet, Medietilsynet eller Forbrukertilsynet og spørre om det de lurer på.
Om undersøkelsen
Undersøkelsen er gjennomført med et landsrepresentativt webpanel med et utvalg på 537 personer i alderen 15–18 år. Utvalget er vektet for å gjenspeile populasjonen best mulig.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:69301230 | 41934154nina.bjerke@medietilsynet.noKristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder
Dokumenter
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom