UNDP-direktøren til Norge | Utviklingsminister Ulstein møter FN-sambandet | Landsmøtet nærmer seg

DENNE UKA I FN: Hver mandag kl. 14 gir vi deg informasjon om ukas viktigste hendelser i FN.
UNDP-direktør Achim Steiner besøker Norge denne uka. Foto: UNDP / UN Photo

13. mai: Klima- og miljøminister Ola Elvestuen er i Berlin til klimasamtaler. Det er Tyskland og Chile som har invitert til møtet, som går under navnet Petersberg-dialogen.

Møtet tar for seg behovet for økte ambisjoner og forventninger til det neste toppmøtet i klimaforhandlingene, som skjer i Chile i november (COP 25).

13. mai kl 10: Utviklingsminister Dag-Inge Ulstein møtte i dag Hafez Ghanem, visepresident i Verdensbanken for Afrika.

13. mai kl 1750: Dag-Inge Ulstein er vert for omvisning og middag for FN-ambassadører på Norsk Folkemuseum.

14. mai kl 13: Dag-Inge Ulstein møter FN-sambandet

Indonesia har presidentskapet i FNs sikkerhetsråd i mai.

13. mai: Representant for nedrustningsspørsmål, Izumi Nakamitsu, brifer FNs sikkerhetsård om bruk av kjemiske våpen i Syria.

14. mai: Sikkerhetsrådet forventes å vedta en resolusjon som fornyer mandatet til FN-styrken i Abyei (UNISFA).

Sikkerhetsrådet holder konsultasjoner om resolusjon 1559 og Libanon. Undergeneralsekretær Rosemary DiCarlo brifer.

15. mai: Brif om Jemen og arbeidet til sanksjonskomiteen. Spesialutsending Martin Griffiths, undergeneralsekretær for humanitære saker, Mark Lowcock, UNICEFs direktør Henrietta Fore, og leder for sanksjonskomiteen, Perus ambassadør Gustavo Meza-Cuadra deltar.

16. mai: Sikkerhetsrådet brifes av Joint Force of the Group of Five for the Sahel, -  Burkina Faso, Tsjad, Mali, Mauritania og Niger (G5 Sahel).

For løpende oppdateringer, anbefaler vi månedsrapporten fra Security Council Report.

UNDP-direktør Achim Steiner til Norge: Next Generation UN: Hvordan når vi FNs bærekraftsmål?

FNs bærekraftsmål er ambisiøse, og for å nå globale utviklingsmål om å utrydde fattigdom, stoppe klimaendringene og endre paradigmet om økonomisk vekst til en bærekraftig løsning, må også FN endre seg.

15. mai: FN-sambandet, FNs utviklingsprogram (UNDP) og Senter for utvikling og miljø (SUM) ved Universitetet i Oslo inviterer til innledning og panelsamtale når UNDP-direktør Achim Steiner kommer til Norge.

Møtet finner sted i Professorboligen, Karl Johans gate 47, kl 12:30-13:30. Arrangementet er gratis, og det vil være lett servering og kaffe.

Ny rapport om internt fordrevne

41,3 millioner mennesker var internt fordrevet i 2018 – det er flere enn noensinne, ifølge en ny rapport fra Flyktninghjelpens Internal Displacement Monitoring Centre (IDMC). Rapporten ble lagt fram for FN i Genève i Sveits, fredag 10. mai.

Antall krypskyttere og elfenbenssmuglere i Afrika fortsatt svært høyt, i følge MIKE

Krypskyttere er hovedårsaken til at afrikanske elefanter dør. Det fremgår av en ny evalueringsrapport fra Monitoring of Illegal Killing of Elephants (MIKE), administrert av FNs miljøprogram (UNEP).

Norsk lansering av FNs flaggskipsrapport om funksjonsnedsettelser og utvikling

FNs første flaggskiprapport om funksjonsnedsettelser og utvikling presenteres i Norge, den 29. mai. Deretter følger en presentasjon av en ny levekårsundersøkelse fra Malawi.

Det er Norad og Atlas-alliansen som inviterer til norsk lansering av FNs flaggskiprapport Realization of the Sustainable Development Goals by, for and with Persons with Disabilities.

Mer info og påmelding her

Fra FN-kalenderen

15. mai: Den internasjonale familiedagen understreker den viktige rollen familien har i å skape trygge og gode liv. Les mer her

16. mai: Internasjonal dag for å leve sammen i fred. Les mer her

17. mai: Vesak-dagen. Fullmånedagen i mai er den hellige dagen til to millioner buddhister rundt om i verden. Les mer her

17. mai: Verdens telekommunikasjon- og informasjonsdag. Les mer her

20. mai: Verdensdagen for bier. Les mer her

21. mai: Er FN rustet til å løse fremtidens utfordringer? Ine Eriksen Søreide innleder om Norges utfordringer og muligheter i internasjonalt samarbeid. Etter dette inviterer FN-sambandet til paneldebatt om FN og bærekraftsmålene. Les mer her

Merk: FN-debatten 21. mai innleder FN-sambandets landsmøte.

28. mai: Den prisbelønnede dokumentaren Under the Wire, på Kulturhuset i Oslo. Filmen tar for seg journalisters sikkerhet, ytringsfrihet og krigskorrespondentens rolle, og det er UNRIC og FN-sambandet som inviterer. Til visningen kommer regissør Chris Martin, den syriske borgerjournalisten Wael al-Omar, korrespondent og filmskaper Anders Sømme Hammer og Rune Ottosen fra UNESCO Norge. Les mer her

Filippinene

Dagens mellomvalg kan gi president Rodrigo Duterte flertall i Senatet. Om det skjer, er det ingen flere hindre mot å innføre dødsstraff i landet. Resultatene av Senatsvalget er forventet klare fredag. Filippinske valg er sjelden uproblematiske, og 14 personer har allerede blitt drept i valgrelaterte hendelser i år.

Les vår landprofil

Burkina Faso

Seks personer er drept i et terrorangrep mot en katolsk kirke i den nordlige landsbyen Dablo søndag.

Les vår landprofil

Persiabukten

To saudiske oljetankere ble betydelig skadet i et sabotasjeangrep i emiratarabisk farvann søndag, ifølge Saudi-Arabia.

Les våre landprofiler for Saudi-Arabia og FAE.

Israel

Lørdag 20. mai er det Eurovision-finale i Tel Aviv.

Les vår landprofil.

UNDP-direktør Achim Steiner besøker Norge denne uka. Foto: UNDP / UN Photo
FN-sambandets generalsekretær, Anne Cathrine da Silva. Foto: FN-sambandet / Eivind Oskarson
ILO markerer sitt 100-årsjubileum i 2019.