Tyver spaner i nabolag på natta

Den siste uka har det vært mange innbrudd og tyverier nattestid i Oslo-området og ellers på Østlandet. Forsikringsselskapet If ber folk ringe politiet ved mistenkelig oppførsel.
Dersom du ser oppførsel som kan være forberedelser til tyveri, bør du ringe politiet straks, oppfordrer If. (Illustrasjonsfoto: Pexels)

De siste sju dagene har det vært innbrudd og tyverier på natta i blant annet Bærum, Drammen, Moss, Askim, Dal, Halden, Nittedal, Fredrikstad og på Jaren.

I Bærum har politiet de siste to ukene fått inn flere telefoner om observasjoner av mistenkelige personer som snoker rundt i nabolag på natta med lommelykt, melder Budstikka. Det finnes også film fra videoovervåkning: En mann med tildekket ansikt lyser inn gjennom vinduet i en garasje. På veien i bakgrunnen står en annen mann og holder vakt.

– Dersom du ser mistenkelig oppførsel som du tror kan være knyttet til krim, bør du ringe politiet raskt. Av hensyn til din egen sikkerhet fraråder vi at du tar kontakt med den eller de du ser –  eller griper inn selv, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

I en presset situasjon kan en innbruddstyv reagere på en måte som vedkommende ellers aldri ville gjort.

Venter flere innbrudd

Han ber folk legge merke til signalement, bilnumre og type bil om de ser oppførsel som kan minne om forberedelser til innbrudd. Observasjonene og notatene kan bli viktige for politiets arbeid.

Clementz mener det er for tidlig å si noe om vi står overfor en innbruddsbølge og om det er sammenheng mellom en del av tyveriene i det siste.

– Det har lenge vært restriksjoner og økt kontroll på grensen på grunn av koronasituasjonen. Nå er disse tiltakene i stor grad borte, og det gjør det lettere for mobilie vinningskriminelle fra andre land å operere i Norge. Vi kan nok dessverre vente en økning i antall innbrudd i hus og hytter, samt i bedrifter, denne vinteren sammenlignet med sist vinter, sier kommunikasjonssjefen i If.

Stjeler dyrt og smått

Det er først og fremst små, verdifulle gjenstander innbruddstyvene er på jakt etter: Eventuelle kontanter, smykker, dyre solbriller, mobiltelefoner, nettbrett, PC-er, elektrisk verktøy, dyre vesker og merkeklær.

– Vi ser også at kostbare sykler er ettertraktet. Husk oppbevare sykkelen låst i låst bod eller garasje, sier Clementz.

Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i If. (Foto: If)