Tusvik og Tønne tisser offentlig

Del

1 av 2 skoler i verdens fattigste land mangler gode sanitærforhold. Sammen med UNICEF og Tusvik&Tønne, dro Domestos på skolebesøk. Her setter de fokus på arbeidet UNICEF gjør for å bedre sanitærforholdene til de som trenger det mest, og hvordan Domestos bidrar i dette arbeidet.

På Brannfjell skole rigget Domestos opp sin egen Glo-Do. En konstruksjon som gir deg illusjonen av å sitte på do i full offentlighet – slik hverdagen faktisk er for veldig mange jenter i de fattigste deler av verden.

- Nå er ikke vi så blyge på tissing i offentlighet, men det hadde jo vært helt forferdelig å ikke hatt et alternativ, forteller Lisa Tønne.

Hygiene redder liv

Mangel på gode sanitærforhold er særlig et problem for at jenter fullfører utdanning.

- Å utstyre skoler med skikkelige toaletter er noe av det viktigste vi driver med. Det er nemlig helt vesentlig for å holde jenter i skolen og sikre at de får utdanning. Vi ser at jenter som kommer i puberteten ofte slutter på skolen. Når det ikke finnes rene og trygge toaletter blir de tvunget til å vaske seg eller gå på do i offentlighet, og dermed lettere utsatt for infeksjoner eller voldekt, forteller Odd Bjørnerud i UNICEF Norge.

- Er det noe verden trenger, så er det at jenter får gå på skole, legger Lisa Tønne til.

Engasjerte ungdommer

Niendeklassen på Brannfjell skole fikk også teste Glo-Doen. Når Sigrid og Lisa satt der for å spille inn podcast tittet de nysgjerrig inn. Etterpå fikk de en annerledes skoletime, der UNICEF fortalte om sitt arbeid med vann og sanitær i felten.

- Det var veldig riktig for oss å være på en skole for å fortelle om arbeidet. Sanitærforhold er jo et viktig satsningsområde i saken som vi støtter. Vi i Domestos er veldig stolte av å kunne samarbeide med UNICEF for å bedre mulighet til utdanning, særlig blant jenter, ved å sikre rene og trygge toaletter. Jeg er glad ungdommen på Brannfjell tok oss så godt i mot, forteller Richard Düring i Unilever Norge.

- Min gamle ungdomsskole viste seg å være en trivelig gjeng med fjortiser som engasjerte seg i det at ikke alle har et toalett eller rent vann i sin skolehverdag. Så det var svært koselig å se en snill klasse, med engasjerende spørsmål til UNICEF, sier Sigrid Bonde Tusvik.

Domestos og Unilever støtter UNICEF i arbeidet med å bedre sanitære forhold i verden.

Domestos og Unilever Norge donerer 1 krone til UNICEF for hver solgte flaske med Domestos merket med UNICEF-etikett, og vil i 2018 donere minimum 21,5 millioner kroner globalt.

Siden 2012 har samarbeidet hjulpet mer enn 6 millioner mennesker til rene og trygge toaletter.

Over 75.000 barn har fått bedrede sanitærforhold i skolen. 

Domestos og Unilevers samarbeid med UNICEF er en del av Unilevers bærekraftplan (USLP)** og har som mål å hjelpe 25 millioner mennesker med tilgang til rene og trygge toaletter, innen 2020.

Les mer om samarbeidet mellom UNICEF og Domestos her.

*UNICEF støtter ingen merker eller produkter 
*Progress on sanitation and drinking water - 2015 update and MDG assessment, UNICEF and World Health Organisation, 2015 
**https://www.unilever.com/sustainable-living/ 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Domestos

Domestos
Martin Linges vei 25
1364 Fornebu

http://www.domestos.co.uk/

Domestos har siden 1929 levert toalettrengjøringsartikler for husholdninger. Merkevaren forvaltes og produseres av Unilever.

Siden 2012 har Domestos støttet UNICEF i arbeidet med å sikre rene og trygge sanitærfasiliteter. Så langt har de bedret de sanitære forholdene til mer enn 6 millioner mennesker, og mer enn 75 000 barn har fått rent vann og toalettfasiliteter på skolene.

Følg saker fra Domestos

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Domestos på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Domestos

Domestos og UNICEF skal sikre trygge toaletter til barna20.9.2017 10:33:02Pressemelding

1 av 3 av verdens kvinner har ikke tilgang til private og trygge toaletter. Annenhver skole i verdens fattigste land mangler gode sanitærforhold. Dette er en direkte årsak til at mange jenter faller ut av skolen, særlig når de når ungdomsalder. Siden 2012 har UNICEF Norge og Unilever med merkevaren Domestos tatt fatt på denne utfordringen, og bedret de sanitære forholdene for mer enn 6 millioner mennesker. Mer enn 75.000 barn har fått rent vann og toalettfasiliteter på skolene.