Bakterier tar livet av over 700 barn daglig

700 barn dør daglig grunnet dårlige sanitærforhold, og hele 3,6 milliarder mennesker mangler tilgang på rent vann og et toalett å gå på. Domestos støtter UNICEF i kampen mot barnedødelighet, og har så langt hjulpet mer enn 25 millioner mennesker. Nå fortsetter kampen.
Foto: UNICEF

Den 19.november markeres World Toilet Day. Der rettes budskapet mot at milliarder av mennesker fortsatt ikke har tilgang til et trygt og rent toalett. World Toilet Day skal minne oss på at livet uten toalett og ordentlige sanitærforhold er helseskadelig, farlig og uverdig. World Toilet Day retter også søkelyset mot at rene toaletter gir forbedringer innen likestilling, utdanning, økonomi og miljø.

FN bærekraftsmål er å «sikre tilgjengelighet og bærekraftig forvaltning av vann og sanitær for alle» innen 2030. I dag mangler 2 av 3 skoler i fattige land et brukbart toalett og tilgang på rent vann. På grunn av dette går altfor mange barn glipp av skolegangen.

- Å utstyre skoler med skikkelige toaletter er noe av det viktigste vi driver med. Det er nemlig helt vesentlig for å holde barn på skolen og sikre at de får utdanning. Når det ikke finnes rene og trygge toaletter blir de tvunget til å vaske seg eller gå på do i utrygge omgivelser, og dermed lettere utsatt for infeksjoner eller voldtekt, forteller generalsekretær i UNICEF Norge, Camilla Viken.

Dessverre mangler fortsatt 3,6 milliarder mennesker tilgang på trygt vann og rene toaletter. Derfor har Domestos valgt å bidra til UNICEFs arbeid i forbindelse med World Toilet Day.

- Vi i Domestos er veldig stolte av å kunne fortsette å støtte UNICEFs arbeid i denne saken. Siden 2014 har vi hatt et mål om å hjelpe 25 millioner mennesker med rene, trygge toaletter innen 2020. Så langt har vi hjulpet 29 millioner, altså 4 millioner flere enn målet vårt, det er utrolig givende. Dessverre er det også slik at mer enn 700 barn daglig mister livet av diaré som følge av dårlige sanitærforhold, urent vann og dårlig hygiene. Derfor vil Domestos fortsette kampen, sier Alicia Menth, Nordic Brand Experience Lead - Home Care, i Domestos.

Til tross for de gode resultatene i 2020, har Domestos doblet donasjonsbeløpet per solgte flaske. Fra september til november har det for hver flaske Domestos med UNICEF-logo som ble solgt, blitt donert 2 kroner til arbeidet UNICEF gjør med vann, toaletter og sanitære forhold.

- Domestos ser frem til å fortsette arbeidet inn i 2022 med et mål om å slå alle rekorder. Med fjorårets tall friskt i minnet kjemper Domestos videre for å redde liv. Kampen er ikke over før alle barn har tilgang på rent vann og trygge sanitærforhold. Vi må øke innsatsen i dag - før det er for sent, avslutter Alicia Menth i Domestos.

Det er ikke for sent å gi ditt bidrag til kampen for rene toaletter. En kan bidra med ønsket beløp til UNICEF, via vippsnummer 704 888.

Alicia Menth
Nordic Brand Experience Lead, Home Care
Alicia.Menth@unilever.com

Foto: UNICEF

Om Domestos

Domestos
Martin Linges vei 25
1364 Fornebu

Domestos har siden 1929 levert toalettrengjøringsartikler for husholdninger. Merkevaren forvaltes og produseres av Unilever.

Siden 2012 har Domestos støttet UNICEF i arbeidet med å sikre rene og trygge sanitærfasiliteter. Så langt har de bedret de sanitære forholdene til mer enn 6 millioner mennesker, og mer enn 75 000 barn har fått rent vann og toalettfasiliteter på skolene.

Følg pressemeldinger fra Domestos

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Domestos på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Domestos

Nådd målet – men ikke i mål19.11.2020 07:00:00 CET | Pressemelding

I år lærte vi oss hvor stor forskjell det å vaske hender i mer enn 40 sekunder utgjør. Antibac og munnbind har blitt like essensielle som nøkler på vei ut døra. Aldri før har det vært tydeligere for oss hvor avgjørende hygiene er. Likevel er det 4,5 milliarder mennesker i verden som mangler tilgang til trygt vann og rene toaletter. Gjennom noen av UNICEF sine vann- og sanitærprosjekter klarte Domestos å hjelpe 25 millioner til trygge toaletter, men de er klare på at de ikke er i mål.