TUI lanserer direktereiser til Europas mest ettertraktede film-location

Til sommeren kan du oppleve Dubrovnik, og forstå hvorfor byen har blitt valgt ut som location for noen av verdens mest kjente filmer og serier.

Dubrovnik TUI Norge

Hva har Game of Thrones, Star Wars: The Last Jedi, Robin Hood og den kommende James Bond-filmen til felles? De er alle eksempler på store filmer og serier som inneholder scener fra nettopp Dubrovnik.

-          Dubrovnik har blitt et attraktivt reisemål, både for historisk interesserte og ferierende som vil ha en kombinert reise med sol, strand og by. Det er det ideelle reisemålet hvis du vil ha valuta for pengene og være i omgivelser som beriker sinnet, sier Nora Aspengren, Kommunikasjonsansvarlig i TUI.

Kombinasjonen av de billedskjønne, middeladrende omgivelsene, de dramatiske kystlinjene og det innbydende Adriaterhavet, har fått både produksjonsselskaper og reiseglade nordmenn til å falle for Dubrovnik. Derfor åpner TUI nå direktereiser til den kroatiske kystperlen, der storby og badestrender går hånd i hånd.

Copacabana ligger i Kroatia
Noe av det unike med Dubrovnik er at destinasjonen har mer å by på enn bare byvandringer og restaurantbesøk. I sentrum av byen finner du nemlig en fin badestrand som heter Copacabana. I tillegg er det flere ferieanlegg langs kysten av Dubrovnik, blant annet på øya Korcula, der TUI har etablert konsepthotellet Blue Star med både barneklubb og treningsmuligheter. Og med en flytid på under 2,5 time, er Dubrovnik et perfekt reisemål for både barnefamilier og par, som vil ha en komfortabel reise på kort tid.

TUI har i løpet av de siste årene utvidet sommerprogrammet sitt med ruter til to andre destinasjoner i Kroatia, nemlig Split og Pula. Men ifølge TUI har etterspørselen for reiser til Kroatia langt fra nådd toppen, og høy kundetilfredshet er en av grunnene til at nordmennene velger å feriere i landet flere ganger.

- Kroatia er blant de reisemålene med størst vekst i andelen reisende fra Norden. I løpet av de siste årene har Kroatia vært en av destinasjonene som har blitt utsolgt på rekordtid, og det er en av hovedårsakene til at vi nesten dobler antallet plasser til Kroatia neste sommer, sier Aspengren.

Fakta om TUI’s program til Dubrovnik

- Flytid, Oslo – Dubrovnik: 2t55m

- Dubrovnik – enestående middelalderby med strand, ringmur og fantastiske bygninger
- Korcula – stor, grønn øy med en sjarmerende gammel by
- Slano – badeby i en usjenert vik, med eksklusive hoteller
- Mlini – harmonisk by med fine strender, kun 10 km fra Dubrovnik
- Cavtat – sjarmerende reisemål med gammel bykjerne, lystbåthavn og gangstier
- Orasac – landsby med femstjerners hotell og mange fasiliteter ved havet

Fakta om Dubrovnik

- På UNESCO’s verdensarvliste

- Ca. 43.000 innbyggere

- Sydlig beliggenhet ved grensen til Montenegro

Dubrovnik TUI Norge

TUI het inntil 1. november 2016 Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Norge og Danmark og Finnmatkat i Finland. Konsernet har siden 2000 vært en del av konsernet TUI Group, verdens ledende reisekonsern med virksomhet i mer enn 180 destinasjoner verden over. Konsernet har base i Tyskland og TUI Group er børsnotert på både FTSE 100 indeksen og tyske MDax. I 2015/16 noterte TUI Group en omsetning på €20mrd og et resultat på €1093m. Gruppen har ca. 67.000 ansatte i 130 land og tilbyr sine ca. 20 millioner kunder heldekkende service fra booking til hjemkomst. TUI sin virksomhet dekker hele verdikjeden, hvilket inkluderer ledende reisearrangører, 1.800 reisebyråer i Europa, seks flyselskap med mer enn 160 kort- og langdistansefly, mer enn 300 egne hoteller deriblant RIU og Robinson. Med 14 egeneide cruiseskip, som MS Europa og luksusskipet MS Europa 2, TUI Cruises «Mein Schiff»- flåten og fartøy under varemerket Thomson Cruises i Storbritannia, er TUI et velposisjonert konsern innen det sterkt voksende cruisemarkedet. Globalt ansvar for bærekraftig økonomi, økologi og sosialt ansvar er grunnleggende i vår forretningsvirksomhet. Som eneste reisekonsern i verden er TUI medlem av FNs Global Compact. Konsernet er også listet på den velrenommerte Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).