TUI Care Foundation satser på kvinnelige gründere i Tunisia

Målet er å overvinne sosiale utfordringer og ulikhet i Tunisia ved å skape entreprenørmuligheter for kvinnene i landet.

En samling av tunisiske kvinner.
Prosjektet kulminerer i konkurranse, der deltakerne får muligheten til å presentere sine ideer og prosjekter foran et dommerpanel. Seks vinnere vil få startkapital og støtte til å gjøre bedriftsideen til virkelighet. Foto: TUI

Prosjektet heter TUI Futureshapers Tunisia. Her utdannes 60 kvinnelige mentorer. Tanken er at disse igjen skal bidra til at over 500 unge kvinner lykkes på arbeidsmarkedet. Programmet drives som et samarbeid mellom TUI Care Foundation og Mentor Arabia.

Skal bidra til at kvinner lykkes på arbeidsmarkedet

Selv om Tunisia har et godt utdanningssystem, er arbeidsledigheten høy, spesielt blant kvinnelige akademikere.  Kvinner utgjør fortsatt bare en fjerdedel av arbeidsstyrken, og arbeidsledigheten er dobbelt så høy som blant menn.

Tunisia har gjennomført reformer for å fremme likestilling og eliminere kjønnsbasert diskriminering, men det er fortsatt en lang vei å gå. De 60 mentorene skal lede mentorøkter for andre kvinner. Mentorskapet vil bidra til å bygge ferdigheter og arbeidserfaring som gjør det mulig for kvinnene å lykkes.

I tillegg vil deltakerne få tilgang til en serie nettbaserte webinarer ledet av etablerte entreprenører, som tar for seg emner som forretningsutvikling, markedsføring, presentasjonsferdigheter og turisme.

Entreprenørkonkurranse med verdifull premie

– Hver av oss har evnen til å bli en mentor og skape positiv endring i unge menneskers liv. Sammen skal vi skape en bedre fremtid for kvinner i Tunisia, sier Thuraya Ismail, administrerende direktør for Mentor Arabia.

–  Dette programmet er en unik mulighet til å løfte og styrke kvinner over hele Tunisia og gi dem verktøyene de trenger for å bli vellykkede entreprenører, sier Alexander Panczuk, administrerende direktør for TUI Care Foundation.

Om prosjektet

TUI Futureshapers Tunisia er en del av det internasjonale TUI Futureshapers-programmet som styrker unge mennesker til å gjøre sosiale utfordringer om til entreprenørmuligheter på turistdestinasjoner som Portugal, Marokko, Senegal, Kapp Verde og Tanzania.

Les merwww.tuicarefoundation.com og https://mentorarabia.org.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Anna-Lena Strehl i TUI Care Foundation
anna.lena.strehl@tui.com

En samling av tunisiske kvinner.

Om oss

TUI Nordic  er den ledende reiseoperatøren i Norden. 25 % av de nordiske pakkereisekundene velger TUI.TUI Norge ble etablert i 1973 og tilbyr pakkereiser, fly, hotell og cruise. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Italia. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUIfly og Nazar. TUI Nordic er en del av TUI Group, verdens største turistkonsern som er virksomme på om lag 180 destinasjoner verden over.

Følg pressemeldinger fra TUI Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TUI Norge