TUI Care Foundation samarbeider med IFAW for å forhindre ulovlig elefantjakt i Kenya

• Med støtte fra TUI Care Foundation implementerer IFAW ny teknologi for å beskytte elefantpopulasjoner i Tsavo-området. •Sammen med Kenya Wildlife Service og lokalsamfunnet, vil IFAWs tenBoma-initiativet hjelpe lokale voktere med å samle inn, behandle og analysere data. • Initiativet tilbyr opplæring og mentorskap for 130 voktere fra Kenya Wildlife Service og lokalsamfunnet slik at de kan bruke den innsamlede dataen til handling som effektivt kan beskytte dyrelivet og lokalsamfunnet.
TUI Care Foundation - Fra Tsavo-området i Kenya

TUI Care Foundation samarbeider med det internasjonale dyrebeskyttelsesfondet IFAW for å stoppe ulovlig jakt av ville elefanter, og hindre konflikter mellom mennesker og elefanter i Tsavo-området i Kenya. Gjennom initiativet «TenBoma» blir både regjeringen og lokale voktere opplært i å bedre kunne forutsi og reagere på trusler, og med det beskytte dyrene og lokalsamfunnene sine.

Teknologi, databehandlingssystemer og etterretning er de viktigste verktøyene for gjennomføringen av dette initiativet. Informasjonen som samles inn av lokalbefolkningen inkluderer for eksempel deteksjon av ukjente hjulspor i nærheten av en landsby, røyk fra åpen ild utenfor et landsbyområde eller å kunne gjenkjenne materialer som brukes til å drepe elefanter. All denne informasjonen samles i en database og analysert for å finne mønstre og identifisere, for eksempel, hotspots der ulovlig jakt synes å forekomme oftere. Informasjonen deles så med feltgruppene, som er utstyrt med moderne kommunikasjonsmidler, slik at de raskt kan iverksette passende tiltak.

- Et spennende aspekt ved dette prosjektet ligger i kombinasjonen av lokal kunnskap og utnyttelse av ny teknologi. Sammen med ulike lokale interessenter bidrar vi til å bygge et sterkt grunnlag for et bærekraftig sosioøkonomisk miljø. Vi håper også at dette vil gi lokalsamfunnene vi jobber med eierskap til initiativet, som igjen bidrar til langvarig endring, sier Thomas Ellerbeck, styreleder i TUI Care Foundation.

Tsavo Conservation Area, en av Kenyas mest besøkte turistdestinasjoner, er hjem til ca 12.850 afrikanske elefanter. Inkludert 11 av verdens 30 gjenlevende “Big Tuskers”. På grunn av økt etterspørsel etter elfenben, samt konflikter som oppstår mellom dyr og mennesker, er de er alle i fare for å bli drept.

- TenBoma-initiativet er avhengig av god samhandling mellom unik lokalkunnskap og moderne teknologi. TUI Care Foundation har gjort det mulig for oss å gi nødvendig utstyr til vokterne våre; som mobiltelefoner, kameraer og støvler, slik at de er rustet til å samle inn informasjonen vi trenger for å lykkes med dette prosjektet, sier Faye Cuevas, Senior Vice President i IFAW.

TUI Care Foundation har som en del av sitt TUI Elephant Aid-program aktivt støttet prosjekter som beskytter elefantpopulasjoner over hele verden. I Tanzania ble lokale bønder lært hvordan de skal beskytte sine avlinger med elefantvennlige løsninger, og fremme en sameksistens med dyrene. I Thailand støtter TUI Care Foundation for tiden lokale entreprenører å utvikle elefantvennlige arenaer der besøkende kan oppleve elefanter i deres naturlige habitat.

Les mer om IFAW her https://www.ifaw.org/united-states
Les mer om TUI Care Foundation her https://www.tui.no/om-tui/barekraftig-reiseliv/tui-care-foundation/

TUI Care Foundation - Fra Tsavo-området i Kenya

TUI (Tourist Union International) er den ledende reiseoperatøren i verden. 25 % av de nordiske pakkereisekundene velger TUI. TUI Norge ble etablert i 1973. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Spania. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUIfly og Nazar. TUI Nordic er en del av TUI Group, verdens største turistkonsern som er virksomme på om lag 180 destinasjoner verden over. TUI har tatt en hovedrolle i arbeidet med å skape en mer bærekraftig reiselivsnæring.

Følg pressemeldinger fra TUI Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TUI Norge