To utøvere til ungdoms-OL

To kampsportutøvere står på listene når Olympiatoppen i gåt offisielt tok ut den norske troppen som skal delta i ungdoms-OL i oktober.

Milos Pilipovic fra Grorud Taekwondo klubb og Annika Sælid fra Sentrum Kampsport skal delta i ungdoms-OL i Buenos Aires 6.-18.oktober, i henholdsvis taekwondo og karate. De er del av den norske troppen med utøvere og støtteapparat som i går ble tatt ut av Olympiatoppen. Totalt skal 16 utøvere fra 11 idretter representere Norge i de olympiske lekene for ungdommer i høst.

Kjemper mot verdens beste

Milos Pilipovic kvalifiserte seg til ungdoms-OL gjennom kvalifiseringsstevnet for taekwondo i april i år i Tunisia. Pilipovic holder høyt nivå og vant flere kamper. I kvartfinalen ventet Han Meng-En Lee fra Taiwan. Pilipovic ledet kampen til det kun gjenstod sekunder da Lee fikk inn noen treff som gjorde at nordmannen tapte 17-12. OL-billetten var likevel sikret da han endte blant de åtte beste i sin klasse (+73 kg).

Lee har ved flere anledninger slått Grorudgutten, og har vært den tøffeste motstanderen hans. I ungdoms-OL kan likevel alt skje, og håpet om at Pilipovic skal kjempe seg helt til topps lever. Det er svært få europeere som har kvalifisert seg til ungdomslekene, noe som understreker hvor trangt nåløyet er.

Også Annika Sælid fikk tøff motstand i kvalifiseringen. I juni sto hun klar på matten i Kroatia for å kjempe. Sarpsborgjenta slo til og tok sølvmedalje i stevnet og samtidig en plass i OL for ungdommer. I den viktige semifinalen møtte hun Negin Altooni fra Iran. Kampen var avgjørende for kvalifisering, og ble en tøff kamp som endte uavgjort. Sarpsborgjenta vant likevel på dommeravgjørelse.

Også i Annikas klasse (+59 kg) er det få av de store Europesike nasjonene som har klart kvalifiseringskravet. Fra Norden er det kun en dansk jente som har kvalifsert seg via rankingpoeng.

Jobbes godt blant de yngre utøverne

Ungdomslekene i Buenos Aires er et stort arrangement med 32 idretter, 36 grener og hele 3998 deltakere fra alle verdensdeler.

At norsk kampsport er sterkt representert ser sportssjefen i Norges Kampsportforbund som et bevis på god kultur

– Det er med glede vi ser at vi har norske utøvere kvalifisert i både taekwondo og karate. Dette vitner om godt nivå blant de unge, lovende utøverne ute i kampsportklubbene og i møte med landslagene. Nå gleder vi oss til å se hva Annika og Milos får til under ungdomslekene, sier sportssjef Dag Jacobsen.

Bli kjent med Milos Pilipovic

Bli kjent med Annika Sælid

Norges Kampsportforbund (NKF) er et fleridrettsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Norges Kampsportforbund er landsdekkende med rundt 450 medlemsklubber og 41.000 enkeltmedlemmer. Forbundet organiserer over 20 ulike kampsporter og målet er å være den ledende organisasjonen for kampsport i Norge.