TINE satser ytterligere på plantebaserte produkter

Etterspørselen etter plantebasert mat og drikke øker; en internasjonal trend som også gjør seg gjeldende i Norge. Forbruker ønsker større grad av valgfrihet og søker alternativer. Under Sunniva lanserer TINE nå flere plantebaserte produkter.

Gryr® er en serie plantebaserte produkter fra Sunniva. Denne høsten lanseres de første produktene i Sunnivas satsning på plantebaserte produkter, og fra september kan du finne de to første produktene i butikkhyllene.

–    Dagens produkter fra Sunniva er basert på det vi får fra naturen, og det er helt naturlig for oss at Sunniva utvider sitt tilbud av plantebaserte produkter, utover juicekategorien, sier kategoridirektør for Sunniva, Unn Grønvold Nikolaisen.

–    De to produktene som lanseres, representerer starten på en langsiktig satsning innen plantebasert mat og drikke fra Sunniva, fortsetter Grønvold Nikolaisen.

Gryr® Til Matlaging kokos og raps

Gryr Til Matlaging er et plantebasert alternativ som har tilnærmet samme egenskaper og bruksområder som kremfløte og matfløte. Produktet kan for eksempel brukes i supper, sauser og gryter, samtidig som det også kan piskes til en luftig krem.

Dette er det første plantebaserte matlagningsproduktet på det norske markedet som både kan benyttes til varm matlaging og piskes til krem. Produktet er basert på kokos- og rapsolje og har en nøytral smak.

–    Dette er en reell nyhet i det norske markedet, og produktet passer like godt i en hjemmelaget suppe som krem på pavlovaen. Vi har stor tro på at norske forbrukere vil ta godt imot dette produktet, sier Grønvold Nikolaisen.

Gryr Til Matlaging

Gryr® Havre Iskaffe Vaniglia

Gryr Havre Iskaffe Vaniglia er en forfriskende, plantebasert iskaffe laget med havredrikk. Produktet inneholder 65% havredrikk og 30% kaffe, og har 3% tilsatt sukker.

–    Nordmenn elsker kaffe, og vi ser at plantebaserte kaffedrikker er en økende trend. Dette produktet vil også finnes i kiosker, og er et perfekt «på farta» produkt om du er litt kaffetørst eller bare har lyst på en forfriskning, sier Grønvold Nikolaisen.

Viktig og spennende satsning for TINE

Det at et meierikonsern går inn i det plantebaserte markedet, er ikke noe nytt. I Finland har eksempelvis Valio tidligere i år lansert en serie havrebaserte produkter, og franske Danone har kjøpt opp Alpro som er en stor leverandør av plantebaserte produkter.

–  Meieri er, og vil også i fremtiden være, kjernen i TINEs virksomhet. Samtidig følger vi forbrukertrendene på nært hold, med en klar ambisjon om å til enhver tid tilby en produktportefølje som oppleves som interessant og relevant for flest mulige forbrukere. Vi ser at det er en økende etterspørsel etter plantebaserte mat- og drikke alternativer, og Gryr® representerer følgelig en viktig satsning for Sunniva® og TINE-gruppa, sier konsernsjef i TINE, Hanne Refsholt.

Ambisjon om å produsere på norsk havre innen få år

TINEs ønske er at den norske inngangen til markedet på sikt skal være med på å ivareta og videreutvikle norsk jordbruks posisjon i den stadig økende plantebaserte trenden innenfor mat og drikke.

I dag finnes ikke teknologien for å omsette havrekorn, i ønsket volum, til flytende havrekonsentrat i Norge. TINE er allerede i gang med å utrede slik at vi innen få år kan være i stand til å bruke norsk korn i våre produkter.

– TINE har i over 150 år produsert mat på norske landbruksressurser og det er en klar ambisjon at Gryr® fra Sunniva om få år skal produseres på norsk havre, sier Refsholt.

Fortsatt et lite marked

Markedet for plantebaserte alternativer er relativt lite sammenlignet med øvrige kjerneområder for TINE, samtidig er det i sterk vekst og det er viktig for TINE-gruppa å ta del i dette markedet.

–  Flere av TINEs kjernekategorier opplever en volumnedgang som har pågått over en periode, og vår høyeste prioritet er å fortsette å fortelle om de gode egenskapene norsk melk har og styrke salget av meieriprodukter, avslutter Refsholt.

Gryr - plantebaserte produkter fra TINE
Gryr Havre Iskaffe Vaniglia