Julens produkter fra TINE

Årets jul blir spesiell på mange måter, men nettopp derfor er det kanskje ekstra viktig å hygge seg og ta vare på den gode julestemningen. TINEs produkter har en lang tradisjon for å være en viktig del av julematen for mange, og julen i år er ikke noe unntak. Både den tradisjonsrike Edamerosten og Julebrunosten fra Lom og Sjåk er en del av årets julesortiment fra TINE.

TINE® Norsk Edamer – den runde og røde osten

Edamerosten er juleosten fremfor noen. I Norge har den runde røde osten sin salgstopp rundt juletider og nyttår, men osten er like god året rundt.

Edamer egner seg meget godt som pålegg, i salater, i osteanretningen og i varme osteretter.

Edamerost er en tørr, fast ost fra byen Edam i Nederland, ikke langt fra Amsterdam. Den runde ballfasongen skyldes effektivisering og transportmetode i tidligere tider.

Ostene, som tradisjonelt kom inn til Edam med små båter fra gårdene omkring, ble trillet i trerenner på bryggene og rett inn i lagrene der, derfor den runde formen. Osten har mange fellestrekk med Norvegia®, men er gjerne litt fastere, litt saltere og litt syrligere på smak.

TINE® Norsk Vellagret Edamer

Som de fleste andre faste oster så tjener Edamerosten på lagring. TINE har derfor lagret Edameroster i minimum 12 måneder for å gi den en enda rikere smak. Den passer utmerket til julefrokosten, eller kanskje som en julegave til den matglade.

TINE Edamer og TINE Edamer Vellagret ystes hos TINE Meieriet Ørsta.

Fordi Edamer tåler lang lagring, var dette den mest populære osten i århundrene fra 1300- til 1700-tallet. I dag er den særlig populær i Nord-Amerika og Norden.

TINE®Julebrunost

TINE Julebrunost er en søt og krydret fløtemysost med smak av kardemomme. Osten produseres på den tradisjonelle måten med koking i gryte ved TINE Meieriet Lom og Skjåk.

Julebrunosten har virkelig blitt en folkefavoritt til jul og i år settes det produksjonsrekord for Julebrunosten, med over 300.000 produserte julebrunoster.

Julebrunosten smaker ypperlig på gjærbakst (prøv den på julekake) og vafler, og like godt på vanlig brød og knekkebrød.

TINE Julebrunost er en sesongvariant som selges inn mot jul. Har du lyst på en søt brunost utenom sesong, prøv TINE Innherred eller TINE Bestemorost®.

TINE® NYT juleyoghurt

TINE Yoghurt Nyt Julen er en av flere velsmakende varianter i Nyt-serien fra TINE. TINE har tradisjon for å lage sesongvarianter med ulike spennende smaker. I år er det trendsmakene salt karamell og lakris som er å finne i pakken. Passer perfekt som et lite påfyll av hverdagskos i adventstiden.

TINE NYT juleyoghurt produseres ved TINE Meieriet Frya i Gudbrandsdalen.

TINE® Kremfløte Langtidsholdbar 3 dl
I tillegg til juleproduktene lanseres også en langtidsholdbar TINE Kremfløte, som har den samme gode fløtesmaken som vår ferske variant. TINE Kremfløte Langtidsholdbar kan brukes til det samme som TINE Kremfløte. Perfekt å ha i reserve i kjøleskapet.

Produktet produseres på TINE Meieriet Brumunddal.