TINE og IKEA åpner frokostkafé

Heimatt er tilsvaret på generasjon prestasjon, sprengt hybelkapasitet og fulle lesesaler. Studenttilværelsen i storbyen kan være hard og det er behov for et sted der du kan komme som du er – og studere eller ta en matbit midt i byen.

Et hjem utenfor hjemmet

Bak kaféen står TINE og IKEA. Med sine to ekspertområder mat og møbler ønsker de å skape en unik møteplass hvor alle skal føle seg hjemme og ivaretatt.

– Det er flust av trendy kaffesteder rundt om i byen og vi ønsker å være motvekten til dette. På Heimatt tilbyr vi en avslappet og hjemmekoselig atmosfære, hvor du kan henge, skravle eller jobbe. Vi serverer frokost hele dagen og legger opp til at alle skal kunne komme akkurat som de er. Så hos oss kan du loffe ned i pysjbuksa klokka to om du skulle ønske det, sier direktør for Innovasjon i TINE, Hege Homlong.

Eget kollokvierom

Økende leiepriser, mindre hybler og fulle lesesaler er et kjent problem i studentbyene. Dette går igjen ut over arbeidsmiljøet til studentene, som ofte ender opp med å sitte med kollokviegruppa på kafé. Derfor vil Heimatt tilby et eget kollokvierom som kan reserveres for grupper mot kjøp av kaffe og en matbit.

– Vi ser at mange unge mennesker inkluderer mer enn selve boligen sin når de snakker om hjemmet sitt. Stamkaféen, nabolaget og til og med treningssenteret blir stadig i større grad en del av det utvidede hjemmet. Derfor er det både viktig og spennende å legge til rette for gode studiemuligheter og skape en følelse av å være hjemme også på kafé, sier leder for interiør og design i IKEA Norge, Jøril Korperud Johnsen.

Senior-baristaer

Det var viktig å involvere målgruppa selv i utviklingen av konseptet og UT:studentbyrå har stått for innsiktsarbeidet og vært med å skape ideen bak Heimatt. Innsikten viste at studenter som flytter hjemmefra ofte opplever å savne hjemmet de har vokst opp i og ikke minst familien hjemme. De ønsket seg et sted der de kan komme og føle seg som hjemme. Hjemmefølelsen speiles derfor også i valg av personale, kaffen serveres blant annet av seniorer.
– Vi har valgt å ansette seniorer som vil ha tid til ikke bare å servere kaffe og frokost, men også til å slå av en prat. Vi håper at dette vil skape møter mellom ung og gammel, som igjen gir et trygt og koselig miljø. Akkurat som det skal være i et hjem, sier Homlong.

Heimatt er et pilotprosjekt som holder åpent ut februar, med muligheter for forlengelse i Oslo og utvidelse til andre studentbyer. Kaféen er et samarbeid mellom IKEA og TINE.

Åpningstider

Mandag til fredag: 7.30 - 17.00

Lørdag til søndag: 11.00 - 17.00

For mer informasjon

Siv Elizabeth Egger Westin, senior kommunikasjonsrådgiver i IKEA Norge, tlf. 920 29 932, e-post:siv.westin@ikea.com

Mimmi Granli Jensen, kommunikasjonsrådgiver i TINE, tlf. 902 19 591, e-post:mimmi.granli.jensen@tine.no

Pressevakten er tilgjengelig for alle medier. For kundehenvendelser, ta kontakt med IKEA kundeservice på telefon 02340.

994 84 950pressesenter@IKEA.com

Siv Elizabeth E. WestinKommunikasjonsrådgiver - Kommersiell kommunikasjon

Siv jobber med kommersiell kommunikasjon, og har ansvar for produktlanseringer og kommersielle samarbeid.

92029932siv.egger@IKEA.com

Jorunn Stokke AamodtSenior kommunikasjonsrådgiver - Bærekraft

Jorunn er IKEA Norges kommunikasjonsrådgiver innen bærekraft. Hun har ansvar for PR på globale, nasjonale og lokale initiativ som støtter IKEAs målsetning om å ha en positiv påvirkning på mennesker og miljø.

92826541jorunn.aamodt@IKEA.com

Kristian WillangerKommunikasjonsrådgiver - Virksomhetskommunikasjon

Kristian jobber med virksomhetskommunikasjon, med hovedvekt på ekspansjon- og etableringsprosesser.

99507041kristian.willanger@IKEA.com

Foto: Inger Marie Grini

IKEA fjerner engangsplast fra produktsortimentet og restauranter9.6.2018 06:00Pressemelding

Fra 1.januar 2020 vil man ikke lenger kunne kjøpe plastprodukter til engangsbruk på noen av IKEAs varehus. Det vil si at produkter som blant annet sugerør, engangsbestikk, plastkopper og andre engangsprodukter med plastbelegg utgår av sortimentet. IKEA-gruppen vil i tillegg fase ut bruk av engangsprodukter som sugerør, plastbestikk og plastlokk fra samtlige IKEA-restauranter innen 1.januar 2020. I Norge gjelder denne forpliktelsen allerede fra 1.september 2018. – Engangsplast bidrar til forsøpling av naturen, og derfor må vi i IKEA gjøre det vi kan for å redusere bruken. IKEAs restauranter i Norge bruker årlig rundt en halv million skjeer, lokk og sugerør i plast. Vi har nå bestemt oss for å fjerne disse fra 1.september i år, og vil i likhet med andre IKEA-varehus fjerne engangsplast fra sortimentet vårt innen 2020, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Norge. IKEA lanserer en ny bærekraftstrategi IKEA lanserer i dag en ny versjon av bærekraftstrategien People Planet Positive,

IKEA tilbakekaller SLADDA sykkel grunnet fare for fall hvis drivreima ryker24.5.2018 06:00Pressemelding

En av IKEAs leverandører har anbefalt at vi tilbakekaller SLADDA sykkel på grunn av sikkerhetsproblemer med drivreima. Drivreima kan plutselig ryke, noe som kan føre til fall. IKEA har mottatt elleve rapporter om slike hendelser, der to av tilfellene har ført til mindre skader. SLADDA sykkel ble tildelt «Red dot award» for designet, og har blitt solgt i 26 markeder siden august 2016. Vi er stolte over det flotte utseendet til SLADDA og intensjonen ved å lage en bærekraftig og urban transportløsning. Vi vet også at mange IKEA-kunder er svært glad i SLADDA-sykkelen sin, men for IKEA vil alltid sikkerhet komme først. Vi ber derfor kunder som har en SLADDA sykkel om å slutte å bruke den og returnere den til et hvilket som helst IKEA-varehus, der de vil få tilbakebetalt hele kjøpsbeløpet. Tilbehør som er spesielt laget for å passe til SLADDA, vil også bli refundert.

IKEA tilbakekaller ELDSLÅGA gasstopp for reparasjon på grunn av CO-utslipp som overskrider EUs grenseverdier24.4.2018 08:00Pressemelding

Som et forebyggende tiltak tilbakekaller IKEA alle ELDSLÅGA gasstopper som er kjøpt før 1. januar 2018 for reparasjon. Dette tiltaket gjør vi som følge av en undersøkelse som ble gjort i Belgia av belgiske myndigheter. Den aktuelle gasstoppen er kun solgt i Europa. En servicetekniker må komme hjem til deg for å løse problemet. Reparasjonen er kostnadsfri.