Tidenes VM for NRK Sjakk

Ingen tidligere verdensmesterskap i sjakk har hatt like mange TV-seere på NRK som årets VM-kamp mellom Magnus Carlsen og Fabiano Caruana. Sjakksendingen på NRK hadde tidenes seertall under siste parti av omspillet med 557 000 seere.
Magnus Carlsen med vinnerpokalen etter seier i sjakk-VM 18. november 2018.

FOTO: JØRUND WESSEL CARLSEN
Magnus Carlsen med vinnerpokalen etter seier i sjakk-VM 18. november 2018. FOTO: JØRUND WESSEL CARLSEN

Omspillet der Magnus Carlsen ble stående som verdensmester for fjerde gang på rad hadde rekordmange seere for et sjakkparti i VM.

I snitt hadde de tre partiene i omspillet 517 000 seere hver, mens det siste partiet som gikk på NRK2 ble sett av 557 000.

Sjakksendingen hadde i snitt et seertall på 289 000 for alle de 12 partiene med henholdsvis 292 000 på NRK1 og 285 000 for NRK2.

Totalt har hele tre millioner seere i alle aldre vært innom sjakk-sendingene.

Seertall for tidligere VM:

Sjakk-VM i 2013 hadde i snitt 227 000 seere, med en dekningsrate på to millioner

Tallene for VM i 2014 lå på 199 000 seere, med 2,8 millioner i dekning.

I 2016 lå tallet på 277 000, med 3,3 mill ioner i dekningsrate, men da var det inkludert hurtig og lynsjakk.

Suksess også i NRK TV

Sjakk er også det som det norske folk har brukt mest tid på i NRK TV i den perioden mesterskapet har pågått. Til sammebn har seerene brukt en million timer på sjakksendingene i strømmetjenesten.

NRK TV hadde sin beste uke noensinne i uke 46, med 700 000 unike brukere den helgen.​

Mye skyldes at publikum har sett sjakk og vintersport live i NRK TV. ​Søndag den 18. november var den sterkeste dagen, der sjakk slår langrenn i seertall.

Rundt 25 000 av 517 000 seere i snitt så på omspillet på NRK TV. I tillegg var det 118 000 unike brukere på sendingen på NRK.no.

Magnus Carlsen med vinnerpokalen etter seier i sjakk-VM 18. november 2018.

FOTO: JØRUND WESSEL CARLSEN
Seertall for sjakk-vm.