De skal lede «Festen etter fasten»

Hani Hussein, Erik Solbakken og Amir Horori leder årets «Festen etter fasten» på NRK. Programlederne skal besøke flere forskjellige id-feiringer i løpet av sendingen.

Amir Horori, Hani Hussein og Erik Solbakken er programledere for årets «Festen etter fasten». JULIA MARIE NAGLESTAD / NRK Kun til bruk ved omtale av Festen etter fasten

Det blir id-feiring i mange varianter når NRK markerer at fastemåneden ramadan er over, og muslimer over hele landet skal feire id al-fitr.

For femte gang sender NRK «Festen etter fasten». I år sendes programmet på NRK1 og i NRK TV 12. april fra kl. 21.35.

De tre programlederne gleder seg til å vise publikum mange ulike typer feiringer av den muslimske høytiden.

En ny vri

Årets sending tar en ny vri. Programledertrioen skal dra ut og delta på ulike id-feiringer under sendingen. De skal få være med på en skikkelig storfamiliefeiring, møte 800 feirende barn på lekeland og skal besøke små vennefester som markerer den muslimske høytiden.

– Dette året skal vi ikke invitere til fest i TV-studio, men dra dit hvor festene foregår. Det skal bli moro å ta del i de ulike feiringene, og jeg er veldig spent på hva som møter oss, sier programleder Erik Solbakken.

Også Amir Horori gleder seg til å være programleder og vise TV-seerne hvordan id feires på ulikt vis.

– Id er en fantastisk feiring, rett og slett glede. Jeg skal få gå på mange fester. Ingen sier vel nei til fest, sier bodøværingen, som også var en av programlederne for sendingen i 2022.

– Håper å gi en god følelse

Hani Hussein har vært med på utviklingen av alle de tidligere programmene av «Festen etter fasten».

– Jeg syns det er ekstremt stas å nå få være programleder. Jeg håper programmet kan gi folk en god følelse og at folk som har feiret id hele livet, ser en del av sitt liv på TV, sier Hussein, som også selv i alle år har feiret id med familien.

Hun håper og tror at programmet kan treffe mange.

– Både de som feirer id selv og er nysgjerrige på hvordan andre familier gjør det, fordi man ofte feirer med familien sin, men også de som aldri har feiret id og er nysgjerrige på hvordan man i det hele tatt markerer denne høytiden.

Feirer id over hele Norge

I tillegg til feiringene programlederne rekker innom i løpet av sendingen, vil publikum også få se id-feiringer rundt om i Norge.

– Vi skal vise frem at det feires id i hele landet, og jeg som nordlending er ekstra glad for at vi skal til Lofoten, sier programleder Amir Horori, som forteller at de i løpet av sendingen blant annet også skal innom Sunnmøre.

– Selv bruker jeg å reise opp til Bodø for å feire med resten av storfamilien og bli bortskjemt med mat. Mye mat, forteller Horori.

«Festen etter fasten»-redaksjonen oppfordrer også publikum til å sende inn sine egne videohilsener som kan vises i sendingen. Disse kan lastes opp her: https://bidra.nrk.no/kvelden.

Marokkansk mat

Det er ingen id-feiring uten mat, og årets kokk, Jamilla El Haddaoui skal trylle frem de deiligste marokkanske festrettene under sendingen.

Hun i har røtter fra Marokko, har over 50.000 følgere på Instagram og er aktuell med sin første kokebok. Kokken skal servere marokkansk id-frokost, middag og dessert med den obligatoriske mynteteen.

Erik Solbakken ser frem til den gode maten som er en viktig del av id-feiringen.

– Jeg har selvfølgelig store forventninger til alt vi skal få servert. Jeg har vært heldig å bli invitert inn og har deltatt på id-feiringer før. Men det begynner å bli noen år siden sist, så jeg ser frem til å bli med på moroa igjen, sier programlederen, som aller mest gleder seg til å møte alle de feststemte menneskene.

Brobygging

Noman Mubashir er prosjektleder for årets «Festen etter fasten» og har tidligere vært programleder for sendingen.

– I år har vi fokus på brobygging. «Festen etter fasten» er et program for alle. Mange muslimer feirer jul. Da er det hyggelig at ikke-muslimer også er med på å feire id. På denne måten blir vi bedre kjent med hverandre og fordommer forsvinner eller utfordres. Det trenger vi sårt, sier prosjektlederen.

– Mange nordmenn jeg kjenner har veldig lyst til å bli invitert hjem til en familie på id. Men de tør ikke å trenge seg på. Så tror jeg at en del muslimer er usikre på om naboer og kolleger ønsker å delta i id-feiringen. Usikkerheten går begge veier.

– «Festen etter fasten» skal inspirere oss til å åpne disse dørene som står på gløtt, avslutter Mubashir.

Hani Hussein har jobbet med «Festen etter fasten»-sendingene hvert år. I år gleder hun seg til å være programleder.
Programleder Erik Solbakken har feiret id før, og gleder seg til å gjøre det igjen.
Amir Horori pleier å feire id hjemme i Bodø, men i år blir det feiring i Oslo.
Noman Mubashir har tidligere vært programleder for sendingen. I år er han prosjektleder.