Taekwondo etablerer ny superliga for alle kampsporter

Ved hjelp av kinesisk finansiering etablerer World Taekwondo nå en ny Grand Slam-turnering som en ny superliga hvor alle kampsporter kan delta og kvalifisere seg til sommer-OL i Tokyo i 2020.
Alle kampsportutøvere som drømmer om OL har nå muligheten til å kvalifisere seg

World Taekwondo vil lage et unikt TV-produkt som kan ta opp kampen på det globale TV-markedet. Grand Slam-turneringen vil inngå som en del av OL-kvalifiseringen for Tokyo-OL.

- Jeg har stor tro på at dette vil gi taekwondo økt synlighet, økte inntekter og større global oppmerksomhet. Økt oppmerksomhet internasjonalt vil være positivt for rekrutteringen og utviklingen også her hjemme i Norge, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

Det beste av alt er at World Taekwondo har åpnet opp for at både kickboxing, ITF-taekwondo, wushu og andre kampsportutøvere som drømmer om OL kan delta i kvalifiseringsstevnet for Grand Slam-turneringen, og den første  Grand Slam-kvalifiseringen går av stabelen i Wuxin i Kina 23.-24 november 2016.

Taekwondo skal være best i klassen
Den nye superligaen skal være forbeholdt de 12 beste utøverne i verden innen de olympiske klassene.  Det innføres pengepremier hvor vinneren får 70 000 USD, andreplass gir 20 000 US, mens tredjeplass gir 10.000 USD. I tillegg vil de beste få sponsoravtaler og den med mest rankingpoeng etter 3 Grand Slam turneringer vil få OL-billett. Konkurransen skal skreddersys for det globale TV-markedet og sendingen skal være best i klassen på lyd, lys og prestasjoner av utøvere og sporten.

Hvem kan delta i Grand Slam?
1.OL-vinner fra Rio 2016
2.Vinner av VM-2017
3.Vinner av VM 2017
4.Vinner av Grand Prix finalen 2016
5.Vinner av Grand Prix finalen 2017
6.Vinner av Grand Prix 1 2017
7.Vinner av Grand Prix 2 2017
8.Vinner av Grand prix 3 2017
9.Vinner av kvalifiseringsstevne for Grand Slam som arrangeres i november 2017
10.Sølvvinner av kvalifiseringsstevnet for Grand Slam som arrangeres i november 2017
11.Bronsevinneren av kvalifiseringsstevne for Grand Slam-turneringen som arrangeres i november 2017
12.En fra arrangørlandet
*) I VM konkurreres det i 8 vekltklasser,mens det i OL er det 4 vektklasser. Derfor får 2 VM vinnere delta i en klasse.

Fakta om Grand Slam Taekwondo:
23.-24 november 2017 arrangeres det en egen Grand Slam kvalifisering i Wuxin i Kina hvor de tre beste i hver OL-klasse får delta i selve Grand Slam-turneringen. Denne arrangeres i januar/februar 2018. Utøvere fra alle kampsporter kan delta. For å delta må utøveren ha GAL lisens. Dette er noe man får gjennom de nasjonale kampsportforbundene. Grand Slam- turneringen vil gå over 4 uker. Hver helg vil det være fokus på én herre- og én kvinneklasse.

I Wuxin skal det bygges opp en spesialarena skreddersydd for taekwondo og TV-produksjon. Det skal arrangeres én Grand Slam-turnering i Wuxin hvert år frem til sommer-OL 2020 i Tokyo.

Alle kampsportutøvere som drømmer om OL har nå muligheten til å kvalifisere seg
kampsport satser på Grand-slam i Kina

+47 21 02 90 00http://www.kampsport.no

Følg pressemeldinger fra Norges Kampsportforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Kampsportforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Kampsportforbund