Taekwondo-bronse til Norge i Kadett-EM

Kristian Storsul Borgen (14) fra Nesodden Taekwondo Klubb tok i dag Norges aller første medalje på herresiden i et kadett-EM.

Kristian Storsul Borgen (i blå vest).

Sammen med sin coach, Kjetil Rygh kjempet Kristian seg helt til en semifinale i EM i -45 kg klassen. EM går av stablen i Budapest i Ungarn med over 400 utøvere fra over 40 ulike nasjoner.

Den talentfulle 14-åringen begynte med taekwondo i 7-årsalderen og har nå tatt en historisk medalje.

I fredagens innledende kamper slo Kristian først Georgia overbevisende 21-1, før han vant 28-15 over Nederland. Kvartfinalen ble en jevn spennende kamp mot Hellas som Kristian til slutt vant 24-23. I semifinalen ventet Dimitar Geshev fra Bulgaria. Kristian hang godt med, men det ble til slutt tap 15-8.

Med seg til Budapest har Kristian med seg lagvenninne Kaja Husby Hansen. Kaja skal konkurrere søndag 8. oktober i jenter -59 kg.

Kristian Storsul Borgen (i blå vest).
Kristian Storsul Borgen,

Norges Kampsportforbund (NKF) er et fleridrettsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Norges Kampsportforbund er landsdekkende med rundt 450 medlemsklubber og 41.000 enkeltmedlemmer. Forbundet organiserer over 20 ulike kampsporter og målet er å være den ledende organisasjonen for kampsport i Norge.