Summer interns’ refleksjoner over bemanningsbransjen

Det er mange som ikke vet hva et bemanningsselskap er, eller hvordan de jobber. Foto: Adecco

En vanlig dag på kontoret
Det var først da vi fikk oppleve en dag på kontoret at vi skjønte hva Adecco faktisk gjør. Adecco er et bemanningsbyrå, noe som vil si at de jobber med å hjelpe jobbsøkere og bedrifter til å finne hverandre. Alle bedrifter opplever på ett eller annet tidspunkt at de trenger å ansette noen, enten midlertidig eller permanent. I begge tilfeller kan de henvende seg til Adecco og fortelle hva slags stilling de trenger å besette, og hva slags personer de ser etter. En rekrutterer setter umiddelbart i gang med å finne de kandidatene de tror passer til stillingen. Etter å ha lest CV-er, intervjuet kandidatene og gjort bakgrunnssjekk presenterer Adecco de personene som de mener passer best til stillingen, og bedriften velger deretter den de ønsker i stillingen.

Denne prosessen har mange fordeler for bedriften. Noen ganger har ikke bedriften selv kapasitet til å gå igjennom hele prosessen med å lyse ut stillingen, lese CV-er og søknader og intervjue kandidater, eller det kan være at bedriften vil bruke noen som er spesialister på rekruttering for å finne den rette kandidaten til jobben.

Noe som kanskje er mindre åpenbart, er fordelene for de som søker jobb. Fordelen med bemanningsbyråer er at man kan henvende seg ett sted i stedet for å søke enkeltvis på jobber. I tillegg kan man snakke med konsulenter som kan matche dine ønsker og din bakgrunn med en jobb du vil passe til og trives med. Dette er på mange måter en bakdør inn i en jobb, der du ikke trenger å skrive en søknad og du får Adeccos anbefaling før du går på intervju hos bedriften. I tillegg får du hjelp av Adeccos konsulenter til å forbedre CV-en din, og tips og råd før du skal på intervjuet.

Vi visste ikke at Adecco hadde kule stillinger
Før vi begynte her, hadde vi et inntrykk av at bemanningsbyråene kun tilbød korte vikariater og jobbet med besetning til typisk lager, bygg og anlegg eller sykehus. Derfor var det utrolig gøy å få se hvor stort spekter av stillinger Adecco jobber med, og at mange av stillingene krever bachelor- eller mastergrad. Kanskje kulest var det at Adecco rekrutterer for mange store og kjente bedrifter. Eksempelvis har en av våre hovedoppgaver vært å lete etter aktuelle kandidater til stillinger hos flere av Norges største banker. At Adecco har kunder som KPMG, Nordea, Norges Bank og Politiet var også nytt for oss.

Vi har hatt et veldig lærerikt internship, og forhåpentligvis har du også nå fått et lite innblikk i hva Adecco driver med. Det viktigste er i alle fall at det er uendelig mange muligheter hvis man bare vet om dem, så ta styring over karrieren din og allier deg med et bemanningsbyrå.

Emilie Wilberg  (23), Universitetet i Oslo, Master i Rettsvitenskap (m/Bachelor i Biologi)
Kristoffer Gregersen (22), Warwick Business School, MSc Business (Consulting)

Kristoffer Gregersen (22), Warwick Business School, MSc Business (Consulting)
Emilie Wilberg  (23), Universitetet i Oslo, Master i Rettsvitenskap (m/Bachelor i Biologi)