Styreleder Marit Haugen ruster TINE for tøffere tider - Vi må styrke norsk melkeproduksjon
TINEs historie går 150 år tilbake. Produktene har vært en del av norske matbord gjennom flere generasjoner og melkeproduksjonen er viktig for mange norske lokalsamfunn. I dag har TINE-samvirket 10 000 medlemmer, 8 000 gårder, 34 anlegg og 4 300-ansatte og er en stolt bidragsyter til ideelle organisasjoner og aktivitet og idrett for store og små.
– Jeg er veldig stolt over hva TINE har utrettet. Nå må vi ruste TINE og norske melkeprodusenter for kunne bidra til norsk matproduksjon og levende lokalsamfunn for nye 150 år. Våre analyser viser at både lønnsomhet og volum forsvinner uten kraftfulle tiltak. Disse skal sørge for at TINE treffer mye bedre på kunde - og forbrukerbehov i årene fremover. Dette er styrets oppdrag til konsernsjef Gunnar Hovland og de dedikerte medarbeiderne i TINE, sier Haugen.
Kommersiell opprustning
Haugen orienterte sammen med konsernsjef i TINE, Gunnar Hovland, denne uken om ny strategi på TINEs ledersamling. Den skal sikre lønnsomheten de nærmeste årene, men viktigst: Bidra til handlingsrom for innovasjon og fremtidig vekst. Selskapet forventer å se effekter allerede i 2020, mens enkelte av prosjektene har en tidshorisont helt frem mot 2025.
– Vi må endre for å bevare. Eierne forventer grep som styrker konkurransekraften i et meierimarked hvor TINEs andeler i flere kategorier har vært i kraftig tilbakegang over flere år. Vi skal investere i mer innovasjon og på områder hvor det gror – det er rett og slett sunt bondevett, sier Haugen.
Det er utarbeidet en rekke tiltak som nå iverksettes for å styrke konkurransekraft. TINE vil samle Salg og Marked i et kommersielt team for felles planer og tiltak mot kunde og forbruker. Samtidig etablerer TINE et konsernområde for langsiktig innovasjon og digitalisering.
– Elisabeth Tapper vil lede dette konsernområdet og tiltrer 1. desember. Vi er veldig stolt og tilfreds med at hun har valgt å begynne i TINE for å skape Norges råeste miljø på digital forretningsutvikling og innovasjon, sier Hovland.
TINE er i en alvorlig situasjon
Styreleder Marit Haugen har ledet strategiarbeidet i TINE sammen med styret og administrasjon. Gjennomgangen konstaterer at selskapet må bli mer konkurransekraftig. Veksten må styrkes og kostnadene må betydelig ned.
– Kombinasjonen av sterk importvekst, bortfall av jarlsbergeksport, endringer i forbruksmønstre og sterk subsidiering av konkurrenter er en alvorlig kombinasjon for norsk melkeproduksjon, konstaterer hun.
Det betyr at 8-10 prosent av det norske melkevolumet skal kuttes. Lavere produksjon og etterbetaling medfører at melkebøndene får en betydelig inntektsnedgang i 2020 og årene fremover.
– Situasjonen er alvorlig og sammensatt. Skal vi ha en bærekraftig, norsk melkeproduksjon som bidrar til verdiskaping over hele landet i fremtiden, må TINE gjøre alt for at dette inntektsfallet blir så lite som mulig, sier Haugen.
Skal nedbemanne med 400 årsverk og spare 1 milliard
Samtidig starter TINE med å effektivisere driften i hele TINE. Dette innebærer forbedringstiltak med mål om å redusere kostnadene med minimum 1 milliard kroner. Det vil også medføre nedbemanning.
– Vi må forbedre hvordan vi samhandler og bruke ressursene mer effektivt fremover. Lavere melkevolum medfører også mindre aktivitet og behov for ressurser. Derfor må vi nedbemanne med ca 400 årsverk fordelt på de ulike funksjonene i TINE SA innen utgangen av 2021. Dette er tiltak som vil påvirke mange gode medarbeidere i TINE og det er svært beklagelig. Så lover jeg at samtlige medarbeidere skal bli ivaretatt på en god måte i det kommende omstillingsarbeidet. Vi skal samarbeide godt med tillitsvalgte slik vi har erfaring med fra slike prosesser tidligere, sier Hovland.
Konserntillitsvalgt i TINE Gruppa, Tor Arne Johansen sier han ser at det er behov for betydelige endringer og at dette dessverre blant annet vil medføre nedbemanning.
– Det er allikevel for tidlig for å si noe om hvor stor nedbemanningen vil bli i de forskjellige konsernområdene i bedriften. Jeg har tillit til - og forventer - at ledelsen vil involvere tillitsvalgte på en skikkelig måte slik vi er vant med fra tidligere, sier Johansen
– Vi er sikre på at medarbeiderne ønsker det beste for melkebondens selskap og retter blikket fremover mot den viktige jobben som skal gjøres. Vi er overbevist om at TINEs evne til stadig forbedring, sterke merkevarer og kvalitet, gir svært gode forutsetninger for å lykkes med dette krevende endringsarbeidet, avslutter Hovland.
Nøkkelord
Kontakter
Lars GaltungDirektør kommunikasjon og samfunnsansvar
Tel:+47 982 14 812lars.galtung@tine.noBilder
Om TINE SA
TINE SA er et næringsmiddelkonsern som foredler rene og naturlige råvarer til god og sunn mat. Morselskapet TINE SA er et samvirkeselskap som eies av melkeprodusenter som leverer melk til selskapet. På den måten skaper TINE verdier i et nært samspill mellom norsk natur, landbruk og marked.
Følg pressemeldinger fra TINE SA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TINE SA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TINE SA
Fortsatt to meierier i Finnmark27.1.2021 14:00:11 CET | Pressemelding
Styret har i dag konkludert med å ikke gjennomføre utredning av meieristrukturen i Finnmark nå. I stedet settes det i gang forbedringsprosjekter.
Produksjonen ved TINE Meieriet Sem fortsetter2.12.2020 14:30:00 CET | Pressemelding
Konsernstyret har i dag vedtatt å opprettholde produksjonen ved TINE Meieriet Sem. Det betyr at det fortsatt blir både produksjon, lagerdrift og distribusjon i Tønsberg.
Julens produkter fra TINE25.11.2020 14:57:46 CET | Pressemelding
Årets jul blir spesiell på mange måter, men nettopp derfor er det kanskje ekstra viktig å hygge seg og ta vare på den gode julestemningen. TINEs produkter har en lang tradisjon for å være en viktig del av julematen for mange, og julen i år er ikke noe unntak. Både den tradisjonsrike Edamerosten og Julebrunosten fra Lom og Sjåk er en del av årets julesortiment fra TINE.
TINE sparer miljøet for tonnevis av plast med ny emballasje23.10.2020 10:29:51 CEST | Pressemelding
TINE går i bresjen for å endre matbransjens bruk av unødvendig plast. Meieriselskapet har lansert flere nye emballasjeløsninger som vil kunne redusere TINEs plastforbruk med over 700 tonn hvert eneste år. Nå håper TINE at papirsugerør og treskjeer er deres nye miljøsmarte løsninger.
Årets Matglede-vinnere er kåret22.10.2020 15:28:24 CEST | Pressemelding
Matbutikker og bedrifter over hele landet har deltatt i den prestisjetunge konkurransen om hvem som skaper mest matglede for kundene sine. Beitostølen Helsesportsenter stakk av med seieren i Årets Matgledebedrift, mens Coop Mega Kolbotn og Rema 1000 Skogen sikret seg førsteplassene i kategoriene fullsortiment og lavpris i Årets Matgledebutikk.