Stolthetsprisen 2014 går til Empo TV

TV-kanalen for og med utviklingshemmede får Stolthetsprisen 2014 for sitt arbeid med å synliggjøre funksjonshemmede.

Du har sett dem på «Brille», i innslagene «Mats og Erling» i NRKs OL-sendinger sist vinter og på «Stjernekokken» på TV3 Play. De har sendinger på TV Vestfold, TV8 og Frikanalen. Empo TV er noe så sjeldent som en TV-kanal der funksjonshemmede er i flertall i redaksjonen, mens vi er sterkt underrepresentert i øvrige redaksjoner.

Fredag fikk TV-kanalen tildelt Stolthetsprisen 2014. Prisutdelingen markeres under Stolthetsparadens scenearrangement på Jernbanetorget klokka 15.00.

Juryen skriver i sin begrunnelse:

«En måte å skape likestilling kan være å synliggjøre funksjonshemmede som aktive samfunnsaktører og gi oss funksjonshemmede vår rettmessige plass – og en mikrofon. Årets prisvinner gjør nettopp dette.»

Og videre:

«De fortjener Stolthetsprisen fordi de utfordrer alle til å se forbi funksjonsnedsettelser og i stedet se personlighet, ferdigheter og et budskap».

Stolthetsprisen deles ut av Uloba og går hvert år til en person eller en gruppe som har gjort en spesiell innsats for å skape likestilling for funksjonshemmede. Prisvinnere de tre siste årene har vært Bente Skansgård, Marte Wexelsen Goksøyr og Stine Machlar.

Juryen for Stolthetsprisen 2014 har bestått av Arne Lein, forbundsleder i Norges Handikapforbund, Jens Petter Gitlesen, forbundsleder i Norsk Forbund for Utviklingshemmede, Vibeke Marøy Melstrøm, daglig leder i Uloba og Ann Kristin Krokan, politisk fagansvarlig i Uloba.

Helge Olav Haneseth Ramstad, informasjonsrådgiver i Uloba. Epost: hra@uloba.no. Telefon: 46808111

Stolthetsparaden er en parade for og med funksjonshemmede, med mottoet "Stolt, sterk og synlig". Stolthetsparaden arrangeres av Uloba, etter inspirasjon fra amerikanske Disability Pride Parade, og markerer funksjonshemmedes likestillingskamp. I 2011 satte paraden deltakerrekord med flere enn 1.200 som gikk fra Universitetsplassen til Oslo Spektrum. Etter paraden blir Stolthetsprisen 2014 delt ut. Prisen går til en person eller en gruppe som har gjort en spesiell innsats for å skape likestilling for funksjonshemmede.