Sterkt resultat fra Amedia i 2016
«Vår digitale innholdsstrategi er en suksess. Amedia leverer solide resultater som sikrer våre lokalaviser stor konkurransekraft. Abonnementsveksten kommer som et resultat av et sterkt fokus på redaksjonell innholdsutvikling. 2016 markerer et historisk trendskifte ved at mediehusenes brukerinntekter for første gang er større enn annonseinntektene», sier konsernsjef Are Stokstad i en kommentar.
Amedia snudde i 2016 en 12-årig sammenhengende negativ opplagsutvikling til pluss. Konsernets aviser økte antall heldigitale abonnenter med 134 prosent og antall betalende kunder totalt med 6,3 prosent. Som følge av dette, økte abonnementsinntektene for sammenlignbare aviser med 62 millioner eller 5,1 prosent i 2016, og veksten tiltok gjennom året.
Den gode utviklingen fortsetter i 2017. Per 1. mars har Amedia 495 000 betalende kunder, 31 000 flere enn ett år tidligere. Antall rent digitale abonnenter er 128 000 og utgjør 26 prosent av konsernets kundemasse.
Annonseinntektene i sammenlignbare aviser ble redusert med 16 prosent eller 257 millioner i 2016, og både papirannonseringen og den digitale annonseringen går tilbake.
Totalt harAmedia 517 000 aktive aID-kunder ved inngangen til mars. Antallet øker i takt med abonnementsveksten, og Are Stokstad understreker at det legger grunnlaget for også å lykkes bedre i annonsemarkedet fremover:
«Annonsemarkedet var krevende også for Amedia i 2016. Derfor tar vi offensive grep for å øke lokalavisenes attraktivitet i annonsemarkedet. Gjennom bruk av Googles teknologi vil vi etter påske tilby langt høyere kvalitet på målgruppesalg og skreddersydde annonseprodukter. Vi forventer derfor at Amedia vil få betydelig vekst innenfor programmatisk annonsesalg fremover», sier Stokstad.
Amedias EBITDA for 2016 er på 422 millioner og gir en EBITDA-margin på 11,2 prosent. Resultatet er på nivå med 2015. «Konsernet har en sterk finansiell stilling. Siden 2013 er gjelden redusert med 1 milliard, og selskapet er godt rustet for fortsatt sterk vekst», sier Stokstad.
EBITDA (mill. kr) |
2016 |
2015 |
Lokale Medier Norge |
427 |
431 |
Trykk Russland |
30 |
39 |
Digitale Medier |
38 |
36 |
Annen virksomhet |
-74 |
-70 |
EBITDA før pensjonseffekt |
422 |
436 |
Amedia (mill. kr) |
2016 |
2015 |
Driftsinntekter |
3 777 |
4 151 |
EBITDA før pensjonseffekt |
422 |
436 |
EBITDA |
422 |
490 |
EBIT |
148 |
304 |
Resultat før skatt |
123 |
267 |
EBITDA-margin før pensjonseffekt |
11,2 % |
10,5 % |
Egenkapitalandelen er 45,3 % ved utgangen av 2016. Netto rentebærende gjeld er -42 millioner, som innebærer at kontantbeholdningen er større enn rentebærende gjeld.
Kontakter
Gisle TorheimFinansdirektør
Tel:402 80 208Stig FinsloDirektør for utgiverspørsmål og samfunnskontakt
Tel:971 71 723stig.finslo@amedia.noAre StokstadKonsernsjef
Tel:911 91 175Bilder
Om Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia og Schibsted i land med avtale: – Vi styrker distribusjonen16.4.2024 12:00:05 CEST | Pressemelding
Partene har nå signert en endelig avtale, og fra sommeren overtar Schibsted distribusjonen av alle Amedias aviser og andre produkter, samt de tilhørende virksomheter.
Mads Yngve Storvik ansatt som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad5.3.2024 09:22:48 CET | Pressemelding
Mads Yngve Storvik (49) er ansatt som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad på Lillestrøm. – Jeg har bodd over 20 år på Skedsmokorset og for meg er det en drømmejobb å bidra til at Romerikes Blad er den viktigste avisa for en befolkning i kraftig vekst, sier Storvik.
Amedia gjennomfører omfattende beredskapsøvelse4.3.2024 14:02:27 CET | Pressemelding
Amedia gjennomfører en omfattende øvelse for å sikre avisenes mulighet til å publisere digitalt selv om deler av infrastrukturen er satt ut av spill.
Jonas Pettersen blir ny ansvarlig redaktør i Tvedestrandsposten29.2.2024 12:52:44 CET | Pressemelding
Jonas Pettersen (38) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Tvedestrandsposten. Han kommer fra stillingen som redaksjonell produktsjef i Dagbladet.
Amedia tek over Hordaland, Vaksdalposten og Hordaland Trykk og Distribusjon15.2.2024 10:22:20 CET | Pressemelding
Amedia tek over avisa Hordaland på Voss. Kjøpet gjeld i tillegg Vaksdalposten og Hordaland Trykk og Distribusjon. – Dette understrekar hovudføremålet vårt som utgjevar: Å utvikla lokalavisjournalistikken og sikra mediemangfaldet i heile landet, seier regiondirektør Svein Atle Huus i Amedia.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom