Statsbudsjettet 2018: Regjeringen må ruste opp den digitale infrastrukturen

Det må planlegges og bygges raskere og sørge for bedre kontroll i drift og vedlikehold. - Digitalisering vil gi mer vei og jernbane for pengene, mener Byggenæringens Landsforening, (BNL).

I et stramt budsjett prioriterer regjeringen samferdselsinvesteringer. – Vi mener det er en riktig og viktig prioritering som også næringslivet tjener på,  men ambisjonene for digitalisering av byggenæringen bør heves. Besparelsene kan brukes til å løse store samfunnsutfordringer knyttet til blant annet klima, miljø og velferd, sier Jon Sandnes, adm. dir i BNL.

–Regjeringen har de siste årene satset på flere gode digitaliseringstiltak, men dessverre er det få tiltak i dette forslaget til statsbudsjettet som vil bidra til digitalisering av byggenæringen, sier Sandnes.

BNL har utarbeidet et digitalt veikart for byggenæringen. Det viser at det er mulig med en heldigital byggenæring, det vil øke produktiviteten, verdiskaping og eksportandelen, samt redusere bedriftenes og det offentliges kostnader og klimautslipp.

– Det offentlige er en stor innkjøper av byggetjenester. Alle statlige innkjøp må være digitale. Difi må derfor få øremerkede midler til kompetanseheving. Det er også stort behov for en opptrapping av IKT-kompetanse blant innkjøpere i det offentlige, sier Sandnes.

Sandnes peker på at det er viktig at næringslivet og det offentlige må digitalisere sammen. For å få det til, må staten bidra til standardiseringsarbeidet, bevilgningene til Standard Norge må øke, avslutter Sandnes.

Rapport om flerkulturelle arbeidsplasser i byggenæringen: Ledere med mest erfaring er minst kritiske til utenlandske ansatte18.9.2017 14:00Pressemelding