Burson Cohn & Wolfe

Statoil skårer høyt på Corporate Purpose i europeisk kommunikasjonsstudie

Del

Oslo, 22. oktober 2010. Et sterkt og godt kommunisert formål (corporate purpose) kan påvirke bedriftens lønnsomhet. Det viser en studie av europeiske selskaper, gjennomført av den anerkjente handelshøyskolen IMD i Sveits og kommunikasjonsbyrået Burson-Marsteller. Et av selskapene som lykkes best med dette, er norske Statoil.

Studien, som har sett på hvordan bedriften kommuniserer formålet med virksomheten, bygger på en kvantitativ analyse av 213 europeiske selskaper fra 10 forskjellige bransjer. IMD og Burson-Marsteller har undersøkt hvordan selskapene forankrer formålet med virksomheten internt i bedriften, hvordan de kommuniserer det til omverdenen, og hvordan dette slår ut på bedriftens anseelse og lønnsomhet. Resultatene fra studien viser at et robust, sterkt formulert og strategisk velforankret formål som kommuniseres tydelig, påvirker lønnsomheten med opp til 17 prosent og bygger tillit hos bedriftens målgrupper.

Blant de nordiske selskapene som er tatt med i undersøkelsen, havner Statoil langt fremme, sammen med Nokia, AstraZeneca og ABB.

Virksomheter i bransjer som energi, legemidler, helse og teknologi skårer høyest, mens banker og forsikringsselskaper kommer et stykke ned på listen.

I den tilspissede kampen om kunders, ansattes og andre viktige interessenters anseelse, ser stadig flere bedrifter betydningen av å kommunisere formålet med virksomheten.

– Bedrifter som har forankret et tydelig formål i forretningsstrategien sin ser ut til å ha en betydelig konkurransefordel. Det er gledelig å se at vi har et norsk selskap høyt opp på listen, men jeg tror flere norske selskaper har forutsetninger for å høste fordelene av høy tillit gjennom et tydeligere kommunisert formål.  Utfordringen er at formålet ikke må oppleves som kun en programerklæring. Det uttalte formålet må samsvare med hvordan bedriften driver virksomheten i det daglige, sier Sigurd Grytten, administrerende direktør i Burson-Marsteller Oslo.

Å kommunisere aktivt rundt virksomhetens formål er en god anledning til samtale med viktige interessentgrupper. Nye kommunikasjonskanaler øker muligheten for dette.

– Mens sosiale medier blir stadig viktigere, får forskjellige grupper av interessenter stadig høyere forventninger til åpen dialog. Dette gir bedriftene nye utfordringer.  Nå må man tenke nytt om hvordan selskapets formål kommuniseres. Forventningen i dag er åpen, ærlig og transparent toveis dialog. Hvis bedriften oppfattes som overfladisk på dette området, vil omgivelsene reagere negativt, sier professor John Weeks fra IMD.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Sigurd Grytten, administrerende direktør, mob: 9224 0790, e-post: sigurd.grytten@bm.com

Om Burson-Marsteller
Burson-Marsteller er Norges og verdens ledende kommunikasjonsbyrå med 138 kontorer i 98 land. Burson-Marsteller bygger, utvikler og forsvarer flere av verdens ledende merkevarer. Selskapet er eid av WPP, som er verdens største kommunikasjons­konsern. Burson-Marsteller ble etablert i Norge i 1977. Som internasjonalt selskap fokuserer Burson-Marsteller Oslo sterkt på kompetansedeling og samarbeider med sine søsterselskap om internasjonale kunder og prosjekter på tvers av lande­grensene. I Norge arbeider et trettitalls rådgivere fordelt på fagområdene toppleder­profilering, finansiell kommunikasjon, mediehåndtering, samfunns-, helse- og myndighetskontakt, merkevarebygging, krisekom­munikasjon og markeds­kommunikasjon

Om IMD
IMD er en av verdens mest anerkjente handelshøyskoler. Skolen ligger i Sveits og har i mer enn 60 år utdannet studenter fra hele verden. IMD tilbyr banebrytende og praktisk rettede utdannings­løsninger, i nært samspill med næringslivet. Sammen med et globalt perspektiv, gir dette studentene enestående muligheter til læring og utvikling.

IMD rangeres som den beste utdanningen utenfor USA, og på andreplass globalt (Financial Times, 2008-2010.  IMDs MBA rangeres som nummer to i Europa (Economist 2010) (www.imd.ch )

Om Burson Cohn & Wolfe

Burson Cohn & Wolfe
Burson Cohn & Wolfe
Kongens Gate 6
0153 OSLO

23 16 45 00http://www.bcwstories.no

I Burson Cohn & Wolfe kombinerer vi vår kompetanse for å levere løsninger av høy kvalitet til alle våre kunder. Sammen har vi bakgrunn fra strategisk rådgivning, design, merkevarebygging, digital kommunikasjon, media, politikk, næringsliv og offentlig sektor. I BCW bistår vi våre oppdragsgivere med å kommunisere effektivt med sine målgrupper – enten det er kunder, investorer, ansatte, myndigheter eller befolkningen.

Følg pressemeldinger fra Burson Cohn & Wolfe

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Burson Cohn & Wolfe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Burson Cohn & Wolfe

Metsä-konsernet investerer i en fossilfri fremtid ved å modernisere og bygge ut Metsä Tissues Mariestad-fabrikk i Sverige16.2.2023 12:21:21 CET | Pressemelding

Metsä-konsernet har, gjennom sin tørkepapirvirksomhet Metsä Tissue, besluttet å investere for å bli verdensledende på miljø i tørkepapirproduksjonen ved å modernisere og bygge ut Metsä Tissues Mariestad-fabrikk i Mariestad i Sverige. Investeringen vil øke tilgangen på lokalt fremstilte, bærekraftige tørkepapirprodukter på det skandinaviske markedet, der cirka 40 % av alt tørkepapir i dag kommer fra import. Investeringen har en verdi på 370 MEUR, og det er en av de største i tørkepapirbransjen i Europa og den største for Metsä Tissue. Byggearbeidet vil starte våren 2023, og den renoverte fabrikken skal etter planen være i drift i andre halvår 2025.

ELIN ØRJASÆTER TIL BURSON-MARSTELLER21.2.2012 08:55:05 CET | Pressemelding

En av Norges mest kjente kommentatorer, Elin Ørjasæter, begynner i Burson-Marsteller som kommunikasjonsrådgiver. - Ørjasæter er ikke bare en skarp og uredd kommentator, hun er også en erfaren bedriftsrådgiver, sier administrerende direktør i Burson-Marsteller Sigurd Grytten. Ørjasæter har bakgrunn som fagforeningsforhandler, informasjonssjef, personaldirektør og hodejeger. Som hodejeger drev hun sitt eget selskap, Ørjasæter AS, som ble solgt til Visindi i 2004. De siste fire årene har Ørjasæter vært kommentator i E24, Norges største økonomiavis på nett. - Jeg gleder meg til å jobbe med kunder igjen, sier Ørjasæter. - De to siste månedene har jeg hatt permisjon i E24 for å revidere "Lederboka", min bok fra 2008 om arbeidsrett og kommunikasjon. Da kjente jeg savnet etter lederrådgiveren Elin. - Det er særlig givende å jobbe med bedrifter i endringsprosesser, fortsetter Ørjasæter, - og det blir nok mye av i næringslivet fremover. Jeg valgte Burson-Marsteller fordi de er så skikkelige og s

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye